اصول نگهداری هندپیس دندانپزشکی

هندپیس دندانپزشکی

پرکاربردترین و ضروری ترین ابزاری است که در یک مطب دندانپزشکی موجود می باشد بنابراین حفظ و نگهداری آن از اهمیت ویژه و بالایی برخوردار خواهد بود. در واقع هیچ دندانپزشکی نمی خواهد به خاطر نقص در هندپیس در درمان بیمار خود ناموفق باشد. بنابراین حفظ و نگهداری از هندپیس ها نکته بسیار مهمی خواهد بود. در صورتی که می خواهید هندپیس های خود را برای مدت طولانی تری حفظ کنید و از آن ها به بهترین شکل ممکن استفاده کنید، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

استریلیزاسیون هندپیس های دندانپزشکی

شاید از اولین و مهم ترین نکاتی که در حفظ طولانی مدت هندپیس به شما کمک می کند، استریل کردن درست و تمیز کردن روزانه هندپیس ها باشد. برای استریل صحیح و مفید هندپیس ها ابتدا هندپیس را از تمام اتصالاتش جدا کنید سپس تمام آلودگی هایی که با چشم قابل رویت هستند را از سطح و داخل هندپیس ها پاک کنید و آن را آماده ورود به اتوکلاو کنید. در نهایت هرکدام از هندپیس ها را به صورت جداگانه درون رول پک های اتوکلاو قرار دهید و آن ها را در دمای 134 درجه سانتی گراد به مدت 10 دقیقه استریل کنید.

هندپیس دندانپزشکی و نگهداری از آن

استریلیزاسیون صحیص هندپیس ها باعث افزایش طول عمر آن ها و همچنین بالا بردن کاراییشان می شود. بنابراین حتما فرایند استریل را با دقت و صبوری زیاد به انجام برسانید. در صورتی که می خواهید اطلاعات دقیق تری در مورد استریل ابزار و تجهیزات به دست آورید به مقاله " آن چه که باید در مورد استریلیزاسیون بدانید" سر بزنید.

تنظیم فشار هوای هندپیس دندانپزشکی

یکی دیگر از مواردی که می تواند در افزایش طول عمر مفید هندپیس های دندانپزشکی موثر باشد، تنظیم فشار صحیح یونیت دندانپزشکی است. میزان فشار هوا در یونیت اغلب 2 تا 3 بار برای توربین توصیه می شود. دربرخی از توربین ها هم که تنظیم فشار چیزی به غیر از این عدد است از راهنمای دستی آن استفاده می شود تا میزان فشاری را که شرکت پیشنهاد داده است برای دستگاه تنظیم نماییم و اگر میزان فشار درست نباشد باعث اسیب به بلبرینگ ها و کارتریج توربین می شود و از عمر دستگاه می کاهد و شما باید از این موضوع آگاه باشید که بالا بودن فشار هوا در توربین به منزله عملکرد بهتر آن ها نخواهد بود.

فشار مناسب یونیت دندانپزشکی برای توربین

روغن کاری هندپیس دندانپزشکی

هندپیس دندانپزشکی می بایست قبل و بعد از اتوکلاو، روغن کاری شود. زیرا فیبر بلبرینگ های به کار رفته در توربین، دراثر گرمای ناشی از فرایند اتوکلاو خشک گردیده و درنتیجه در زمان گردش، اصطکاک بیشتری ایجاد شده و به تدریج باعث گشاد شدن فیبر شبکه شده و می شکند. در نظر داشته باشید که جهت روغن کاری توربین حتما از روغن های مرغوب استفاده کنید. در مورد توربین پوش باتن، برای دوام بیشتر و حرکت باتن و سریع تر شدن حرکت پیستونی آن، بهتر است روغن کاری از قسمت جلوی شفت (قسمتی که فرز قرار می گیرد) انجام شود.

امروزه شرکت های زیادی اقدام به تولید و یا واردات اسپری روغن کاری هندپیس دندانپزشکی کرده اند که همین تنوع بالا می توانید شما را در هنگام خرید دچار سردرگمی و ابهام کند. اسپری روغن کاری هندپیس برند TOP Dental در بسته بندی 500 میلی لیتری و ساخت کشور انگلستان یکی از بهترین و مرغوب ترین انواع این اسپری های روغن کاری با قیمت رقابتی و مقرون به صرفه است که شما می توانید آن را از طریق لینک قرار داده شده در صفحه تهیه کرده و در سریع ترین زمان ممکن درب مطب خود تحویل بگیرید.

انتخاب فرز مناسب برای هندپیس

هرگز از فرز های مستهلک و تاب دار استفاده نگردد. این فرز ها به دلیل عدم امکان برش مناسب، در حین تراش باعث افزایش فشار دست دندانپزشک به فرز شده و در نهایت منجر به آسیب بلبرینگ کارتریج می گردد. فرز های تاب دار باعث عدم چرخش کارتریج حول محور شده و به دندان بیمار آسیب می رساند. همچنین باعث ایجاد ضربه به کارتریج هندپیس می شود. همچنین هنگام نصب فرز روی توربین دقت گردد تا فرز تا انتها جایگذاری شود، زیرا :

  • باعث دوران خارج از مرکز فرز و شکستن بلبرینگ ها می شود.
  • باعث فشار به شفت هندپیس گردیده و در مدت زمان کوتاه سبب شل شدن شفت توربین می شود.

انتخاب فرز مناسب برای هندپیس دندانپزشکی

سایر نکات نگهداری هندپیس

تا به این جا در مورد نکات بسیار مهمی که به شما در حفظ طولانی مدت هندپیس هایتان کمک می کرد را بیان کردیم. بهتر است بدانید که کنار هم قرار گیری تمام این فرآیندها در کنار هم باعث خواهد شد تا هندپیس شما بهترین کارایی را از خود ارائه دهد. در کنار این نکات ذکر شده، رعایت برخی از ملاحظات دیگر نیز به شما کمک بسزایی خواهد کرد. از جمله این نکات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • هرگز توربین را درون مواد ضدعفونی کننده قرار ندهید، زیرا انجام این کار موجب آسیب به کارتریج توربین می گردد.

  • باید از وارد کردن ضربه به هد هندپیس جلوگیری شود زیرا دفرمگی و تغییر شکل هد بر اثر ضربه موجب اختلال در عملکرد کارتریج و در نتیجه می گردد.

  • تخلیه هوای کمپرسور هوا به صورت هفتگی و همچنین نصب فیلتر هوا با قابلیت جذب رطوبت بر روی کمپرسور، باعث تامین هوای خشک و تمیز برای حرکت هندپیس و توربین های دندانپزشکی می شود. بنابراین توصیه می گردد از نوع کمپرسور هوای بدون روغن یا کمپرسور اویل فری استفاده کنید. 

  • رفع انسداد مجاری آب و هوا از دیگر موارد قابل توجه است. جهت رفع انسداد مجاری آب یا هوای هندپیس، باید از سوندهای مخصوص و استاندارد استفاده کرد. استفاده از فایل یا سوندهای غیر استاندارد، باعث انحراف دهانه مجاری آب یا هوا و در نهایت عدم پاشش آب خروجی به فرز خواهد شد.

سخن پایانی

هندپیس دندانپزشکی ابزاری ضروری برای استفاده در تمام درمان های دندانپزشکی اعم از جراحی، ترمیم دندان و اندودنتیکس می باشد. بنابراین ایجاد مشکل در آن می تواند به قیمت عدم موفقیت درمان دندان بیمار تمام شود پس حفظ و نگهداری صحیح از این ابزار باید یکی از اولویت های هر دندانپزشکی باشد. در این مقاله در مورد تمام راه های حفظ و نگهداری اصولی هندپیس های دندانپزشکی صحبت کردیم اما باید این نکته را همواره در نظر بگیرید که انجام یک یا دو مورد از آن ها کافی نبوده و لازم است که تمامی موارد گفته شده را باهم انجام دهید. ممنون که با ما تا پایان مقاله همراه بودید. پیشنهاد می کنیم که برای آشنایی بیش تر با هندپیس ها و سایر تجهیزات دندانپزشکی به آکادمی یونیت و مقاله "هندپیس دندانپزشکی و انواع آن" سر بزنید. 

چطور ترس و اضطراب بیماران را از بین ببریم؟

چطور ترس و اضطراب بیماران را از بین ببریم؟

اضطراب نوعی ترس است که اثر بسیار قوی و پایداری بر انسان دارد. اما اضطراب پیش از عمل جراحی نوع متفاوتی از ترس است که شما به عنوان پزشک می توانید آن را در بیمار کنترل کنید.

تفاوت RVG و فسفرپلیت چیست؟ کدام بهتر است؟

تفاوت RVG و فسفرپلیت چیست؟ کدام بهتر است؟

امروزه حدود 40 درصد از دندانپزشکان از سیستم های RVG و فسفرپلیت برای انجام رادیولوژی دندان استفاده می کنند و دستگاه های رادیوگرافی قدیمی کم کم طرفداران خود را در جامعه دندانپزشکی از دست می دهند.

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی چگونه است؟

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی چگونه است؟

استریل کردن با تمیز کردن یا ضدعفونی کردن تفاوت دارد ولی در نظر داشته باشید اینسترومنتی که تمیز نباشد هرگز نمیتواند استریل باشد. 

چطور با بیمار خود صحبت کنیم؟

چطور با بیمار خود صحبت کنیم؟

وقتی فردی به پزشک مراجعه می کند در کنار علم و سواد او به دنبال جلب حس همدردی و دلسوزی او نیز هست. بنابراین این که بدانید چطور باید با بیمار برخورد کنید یکی از عوامل موفقیت شما خواهد بود.

چگونه نام و عکس خود را به عنوان پزشک در گوگل ثبت کنیم؟

چگونه نام و عکس خود را به عنوان پزشک در گوگل ثبت کنیم؟

به عنوان یک متخصص در هر زمینه ای نیاز دارید تا مخاطبان شما به راحتی یک سرچ به شما دسترسی پیدا کنند بنابراین استفاده از گوگل بهترین راه است. در این مقاله 6 راه ساده برای معرفی شما در گوگل را بررسی می کنیم.