کمپرسور هوا دندانپزشکی را بهتر بشناسید

کمپرسور دندانپزشکی به عنوان یکی از جدیدترین تجهیزات وارد شده به صنعت و حوزه کاری دندانپزشکی امروزه به یکی از ضروری ترین وسایل هر مطبی تبدیل شده است. به حدی که عملا درمان بیمار بدون وجود کمپرسور بی فایده و بی نتیجه خواهد بود.  این دستگاه با طراحی خاص در مطب‌های پزشکان و دندان‌پزشکان کاربرد دارد و با برخورداری از تجهیزات ضدعفونی کننده مخصوص برای جلوگیری از انتقال بیماری و آلودگی از یک بیمار به بیمار دیگر به کار می‌رود.

کمپرسور دندانپزشکی چیست؟

کمپرسور دندانپزشکی هوای فشرده مورد نیاز برای چرخش ابزار و وسایل روتاری مطب دندانپزشکی را فراهم می کند و حضور آن در مطب به حدی مهم است که می توان آن را قلب یونیت دندانپزشکی نامگذاری کرد. همچنین کمپرسور دندانپزشکی به کاهش نقطه خنک کننده هوای فشرده در جراحی دندان کمک کرده و با استفاده از خشک کن رطوبت را از دهان خارج می‌کند. در نتیجه دندانپزشکان از عملکرد بهتر هندپیس بهتر بهره مند می شوند و باعث حذف بهتر باکتری های دندان می شود. بنابراین به طور کلی می توانیم نتیجه گیری کنیم که یونیت دندانپزشکی بدون وجود کمپرسور نمی تواند عملکرد درست و خوبی را از خود ارائه دهد و این موضوع ضرورت وجود دستگاه کمپرسور دندانپزشکی در مطب را توجیه می کند.

کمپرسور دندانپزشکی چیست

انواع کمپرسور دندانپزشکی

همان طور که گفته شد یکی از اصلی ترین نیاز های مراکز دندانپزشکی، هوای فشرده پاک می باشد و به طور قطع می توان گفت وجود کمپرسور اویل فری مناسب می تواند تداوم یک مطب دندانپزشکی را با تضمین بیشتری همراه سازد.  در این بخش از مقاله به بررسی انواع کمپرسورهای دندانپزشکی خواهیم پرداخت اما ابتدا بهتر است بدانید که 3 تا از پرکاربردترین کمپرسورهای دندانپزشکی عبارتند از:

  • کمپرسور کوپله دندانپزشکی
  • کمپرسور دندانپزشکی یخچالی 
  • کمپرسور اویل فری یا بدون روغن 

کمپرسور کوپله دندانپزشکی

در کمپرسور کوپله دندانپزشکی، سیلندر و الکتروموتور در یک مجموعه قرار دارند و نیروی الکتروموتور مستقیماً به سیلندر وارد می‌شود. می‌توان مهمترین ایراد این کمپرسور را وجود صدا و روغنی بودن آن در نظر گرفت. زیرا ایجاد لرزش و صداهای ناهنجار می‌تواند موجب نارضایتی دندانپزشک و بیمار شود. امروزه از این نوع کمپرسور به ندرت در مطب های دندانپزشکی استفاده می شود. 

آشنایی با انواع کمپرسور دندانپزشکی

کمپرسور دندانپزشکی یخچالی

این کمپرسور یکی از کمپرسورهای با کیفیت دندانپزشکی است؛ اما متاسفانه به سختی می‌توان آن را در مراکز فروش تجهیزات دندانپزشکی یافت. در این کمپرسور مشکل ورود روغن به سیستم وجود دارد. اما میکروفیلترهایی که در این کمپرسور قرار دارند، می‌توانند روغن‌ها را جمع آوری کنند. در صورت خرید کمپرسور یخچالی، شما یکی از با کیفیت‌ترین کمپرسورهای دندانپزشکی را در اختیار خواهید داشت؛ حتی می‌توان گفت این محصول از گونه بدون روغن آن نیز بهتر است. البته که انتخاب نوع کمپرسور بستگی به فضا و نوع فعالیت شما نیز دارد. 

کمپرسور اویل فری یا بدون روغن

کمپرسور اویل فری یا بدون روغن یکی از محبوب‌ترین کمپرسورهای دندانپزشکی است و دندانپزشکان بیشتر از این نوع وسیله استفاده می‌کنند؛ زیرا در این کمپرسور روغنی وجود ندارد. در نتیجه هوایی که توسط این کمپرسور تولید می‌شود فاقد هر گونه روغن است. اما چرا بهتر است از کمپرشور اویل فری استفاده کنید؟

مزایای کمپرسور اویل فری چیست؟

کمپرسورهای پیستونی هوا را از طریق بسته شدن سیلندر و حرکت پیستون رو به پایین فشرده می‌کنند. حرکت پیستون درون سیلندر اصطکاک بسیار زیادی ایجاد می‌کند. اصطکاک بالا نیز عامل اصلی فرسودگی و تولید حرارت بالا در کمپرسورها می‌باشد. برای رفع این مشکل لازم است تا اصطکاک بین پیستون و سیلندر را کاهش داد. در نوع اولیه کمپرسورها از مایع روانکار یا همان روغن برای کاهش اصطکاک بین اجزای متحرک استفاده می‌شد که به آن ها کمپرسورهای روغنی می‌گفتند.

اما با پیشرفت تکنولوژی ،کمپرسورهای دیگری وارد بازار شدند که قادر بودند بدون استفاده از روغن، اصطکاک را کاهش دهند که به آنها کمپرسورهای بدون روغن یا اویل فری می‌گوییم. کمپرسورهای بدون روغن از پوشش تفلونی برای کاهش اصطکاک سیلندر و پیستون استفاده می‌کنند. در نتیجه در کمپرسورهای اویل فری نیازی به روغن کاری نیست. این موضوع باعث حذف هزینه ‌های مربوط به خرید روغن و صرف زمان برای تعویض روغن می‌شود که از مزایای بزرگ کمپرسورهای بدون روغن به شمار می‌رود. این امر باعث شده است تا کمپرسورهای اویل فری طرفداران زیادی میان دندانپزشکان پیدا کنند.

به عنوان یک مزیت دیگر کمپرسورهای اویل فری دندانپزشکی می توانیم به استارت سریع با آمپر پایین آن ها اشاره کنیم. کمپرسورهای روغنی برای استارت خوردن به آمپر بالاتری نیاز دارند. همچنین در جاهای سرد، روغن درون کمپرسور سفت‌تر شده و سیستم روانکاری کمپرسور دچار مشکل می‌شود. پس نمی‌توان سریعا کمپرسور را روشن و از آن استفاده کرد. این مشکل در کمپرسورهای بدون روغن وجود ندارد و این کمپرسورها در هر شرایط دمایی می‌توانند سریعا شروع به کار کنند.

کمپرسور هوا دندانپزشکی چگونه کار می کند؟

دستگاه کمپرسور هوا دندانپزشکی مقدار مشخصی از هوا را برای انجام مراحل مختلف کارهای دندانپزشکی فشرده سازی می کند. مقدار هوا فشرده شده بسیار اهمیت دارد تا مشکل برای کار دندانپزشک ایجاد نشود. به همین خاطر توصیه می‌کنیم از خرید پمپ باد دندانپزشکی بهداشتی و بدون استاندارد صرف نظر کنید. حتی بهتر است فکر خرید کمپرسور دندانپزشکی دست دوم را نیز از سر بیرون کنید زیرا با توجه به اینکه کمپرسور دندانسازی دست دوم امکان دارا بودن ایراداتی که در ابتدا مشخص نباشد را داشته و پس از گذشت چند روز کار کردن اشکالات آن نمایان می گردد و به اصطلاح به آنها ایرادات رندوم گفته می شود و یا اینکه کمپرسور دندانپزشکی احتمال سوابق تعمیر در مراکز غیر مجازی را داشته باشد که به علت کاهش هزینه تعمیر، تعمیرات اصولی بر روی آن انجام نشده باشد و ... . از این رو خرید کمپرسور دندانپزشکی دست دوم به هیچ عنوان پیشنهاد نمی شود. 

خرید کمپرسور دندانپزشکی؛ چالش بزرگ دندانپزشکان

کمپرسور هوا دندانپزشکی یکی از ضروری ترین و در عین حال گران ترین تجهیزات موجود در مطب است و این موضوع همواره دندانپزشکان را با چالش هایی برای انتخاب بهترین کمپرسور دندانپزشکی رو به رو می کند.  برای آن که چالش کمتری در هنگام خرید کمپرسور داشته باشید کافیست مواردی همچون قیمت کمپرسور دندانپزشکی، بهداشت و ایمنی هوای تولید شده، در دسترس بودن قطعات یدکی، در نظر گرفتن احتمال اضافه کردن تجهیزات در آینده، توان الکتروموتور، حجم و ظرفیت کمپرسور و میزان صدا و عملکرد مورد توجه قرار گیرند. 

کمپرسور اویل فری مدل T-2 Tandem برند DURR DENTAL ساخت کشور آلمان یکی از با کیفیت ترین و محبوب ترین کمپرسورهای دندانپزشکی موجود در بازار ایران می باشد. این کمپرسور دارای مخزن 70 لیتری، دو موتور 2سیلندر و قدرت هوادهی 240 لیتر در دقیقه است. شما می توانید از طریق همین لینک اقدام به خرید کمپرسور دور دنتال با 1 سال گارانتی و 10 سال خدمات پس از فروش شرکت فخر سینا کنید و در صورت بروز هرگونه سوال از طریق راه های ارتباطی پایین صفحه با کارشناسان مجرب یونیت در تماس باشید. 

در اینکه کیفیت کمپرسور با سلامت بیمار رابطه مستقیم دارد هیچ شکی نیست و همچنین کیفیت هوایی که کمپرسور دندانپزشکی تولید می نماید با طول عمر و راندمان یونیت، هندپیس ها و شیرالات صندلی دندان پزشکی نسبت کاملا مستقیمی دارد. در صورتی که در مجموعه از کمپرسور روغنی معمولی استفاده گردد به دلیل وجود رطوبت و روغن طول عمر و دقت تجهیزات به شدت پایین می آید. و دلیل آن این است که ذرات آب پس از با قطعات باعث پوسیدگی و پایین آمدن راندمان و دقت دستگاه می گردد.

سخن پایانی

کمپرسورهای دندانپزشکی هوای مورد نیاز چرخش ابزار روتاری یونیت دندانپزشکی را تامین می کنند. این هوا باید کاملا فشرده و استریل باشد. بنابراین وجود یک کمپرسور مخصوص دندانپزشکی در هر مطبی یکی از واجبات است. کمپرسور های مخصوص دندانپزشکی با ویژگی های مناسب این حرفه طراحی و ساخته می‌شود و هدف استفاده از آنها پیشگیری از انتقال بیماری ها و آلودگی از بیمار به دیگر بیماران است. این دستگاه در انواع مختلف طراحی و ساخته می شود. اما مهم‌ترین نکته‌ای که باید هنگام خرید آن دقت کنید، داشتن تاییدیه و گواهینامه استاندارد است. در غیر این صورت قابل اعتماد نخواهد بود. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت کمپرسور دندانپزشکی و خرید از طریق وب سایت فروشگاهی ما اقدام نمایید و دستگاه خود را از معتبرترین تامین کنندگان و در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید. 

ممنون که با ما همراه بودید. در صورتی که علاقه مند به مطالعه مقالات بیش تر در حوزه های دندانپزشکی و پزشکی هستید، پیشنهاد می کنیم سایر مقالات آکادمی یونیت را نیز مطالعه کنید. 

 

ملاحظات دندانپزشکی در بیماران دیابتی

ملاحظات دندانپزشکی در بیماران دیابتی

ارتباط میان دیابت و بیماری های پریودنتال از آن چیزی که فکرش را بکنید نیز نزدیک تر است به طوری که افراد دیابتی 2 برابر سایر افراد مستعد ابتلا به بیماری دندان و دهان هستند بنابراین اطلاع از شرایط به خصوص آن ها یکی از اولین نکاتی است که باید پیش از شروع درمان از آن اطلاع داسته باشید.

ارتباط آلودگی خاک با بیماری قلبی را جدی بگیرید

ارتباط آلودگی خاک با بیماری قلبی را جدی بگیرید

سالیانه حدود 9 میلیون از مرگ و میرها را می توان به آلودگی های هوا و آب و خاک نسبت داد و بیش از 60 درصد از این بیماری ها را، بیماری های مرتبط با قلب و عروق تشکیل می دهند. اما چاره چیست؟

9 تکنولوژی که دندانپزشکی را دگرگون می کنند

9 تکنولوژی که دندانپزشکی را دگرگون می کنند

دندانپزشکی قرار است در سال جاری دست خوش تغییرات اساسی شود. اکنون نگاهی به 8 مورد از فناوری‌های مربوط به ‌دهان و دندان و دندانپزشکی در سال ۲۰۲۲ می‌اندازیم.

تفاوت K فایل و H فایل دندانپزشکی

تفاوت K فایل و H فایل دندانپزشکی

انتخاب و خرید درست فایل دستی دندانپزشکی همواره یکی از چالش های درمان کانال ریشه برای دندانپزشکان محسوب می شود بنابراین آشنایی با تفاوت های آن ها می تواند کمک بزرگی برای انتخاب صحیح آن ها و یک روت کانال موفق کند.

آشنایی کامل با انواع نوار ماتریکس و وج دندانپزشکی

آشنایی کامل با انواع نوار ماتریکس و وج دندانپزشکی

ماتریکس (Matrix) در لغت به معنی محل قرارگیری یا محل پیدایش است. در دندانپزشکی از نوار ماتریس برای محدود کردن مواد ترمیمی بر روی دندان استفاده می شود.