تفاوت K فایل و H فایل دندانپزشکی

یکی از مهم ترین فرآیندهای انجام درمان ریشه، انتخاب فایل مناسب است. این انتخاب از این رو اهمیت پیدا می کند که پاکسازی مکانیکی و ایریگیشن (irrigation) سیستم کانال ریشه هدف و قدم اول انحام روت کانال بوده و انجام بی نقص آن می تواند به یک درمان ریشه عالی ختم شود. برای این که بتوانید بهترین فایل دندانپزشکی را برای کار خود تهیه کنید نیاز است که با انواع آن آشنا باشید. 

فایل دندانپزشکی چیست؟

از فایل ها برای درمان اندو استفاده می شود. اما خود فایل ها به دو دسته کلی اندو دستی و اندو روتاری تقسیم می شوند. استفاده از انواع فایل عصب کشی در دندانپزشکی از اواسط قرن هجدهم آغاز شد و در طی قرن بعدی این فایل‌ ها به حداکثر محبوبیت خود دست رسیدند. امروزه این فایل ها طبقه بندی های متعددی دارند که به طور کلی می‌توان آن ها را در چهار دسته کلی فایل‌های تجسسی یا Exploring، فایل‌های عصب کشی یا Extirpating، فایل‌های پرکننده یا Fillingو فایل‌های Enlarging (برای پاکسازی و شکل‌دهی) جای داد. 

قیمت فایل دندانپزشکی

برای این که بتوانیم به سوالی که در عنوان مقاله ذکر شده است پاسخ دهیم، باید به سراغ دسته بندی آخر یعنی فایل های مخصوص پاکسازی کانال ریشه برویم. این فایل ها خود به دو دسته روتاری و دستی تقسیم شده اند که فایل های H  و فایل های نوع K از نوع دستی آن محسوب می شوند. اما بهتر است هرچه سریع تر به سراغ سوال اصلی این مقاله برویم.

تفاوت K فایل و H فایل دندانپزشکی چیست؟

یکی از سوالاتی که همواره بسیاری از دندانپزشکان را در هنگام انتخاب و خرید فایل های دستی همراهی می کند، تفاوت میان نوع K و H است. فایل‌های دستی نوع K و H هر دو از جنس ترکیبابی چون فولاد ضد زنگ و آلیاژ نیکل و تیتانیوم ساخته می‌شوند و هر یک نقاط قوت و ضعف بخصوص خود را دارند. به طور کلی، فایل‌هایی که از جنس فولاد ضد زنگ هستند فاقد خاصیت الاستیک بوده و در عوض فایل‌های نیکل- تیتانیومی (یا به اصطلاح فایل‌های NiTi) با انعطاف پذیری بالای خود برای درمان کانال‌های منحنی، گزینه‌ای ایده‌آل در نظر گرفته می‌شوند.

انواع فایل دستی دندانپزشکی

علاوه بر آن، فولاد ضد زنگ نیروی برشی (cutting force) قابل توجهی را به این فایل‌های دستی می‌بخشد که این نیرو در مقایسه با فایل‌های نیکل تیتانیومی، بسیار بالاتر است. این در حالی است که فولاد از نظر مقاومت در برابر شکستن ضعیف‌تر از NiTi عمل می‌کند. به همین جهت معمولاً استفاده از فایل‌های نیکل تیتانیومی امنیت بیشتری را برای بیمار رقم خواهد زد. حالا برای این که تفاوت میان این دو فایل برایتان واضح تر شود، به بررسی هر یک از آن ها خواهیم پرداخت. 

تفاوت در سری انواع فایل دستی دندانپزشکی

اولین نکته که فایل های دستی را از یک دیگر متمایز می کند، شکل سری آن هاست. فایل‌های K از بلنک‌ ها یا دیسک‌ های مربعی یا مثلثی‌ شکل ساخته می‌ شوند. با وارد کردن نیروی پیچشی به این فایل‌ها، انتهای فعال آن‌ ها به صورت مارپیچ عملکرد روتاری خود را اعمال خواهد کرد. این فایل‌ ها پر استفاده‌ ترین فایل‌ های دستی در مصارف درمان ریشه به حساب می‌ آیند و تقریباً در تمامی مواردی که احتیاج به درمان اندودنتیک باشد کاربرد دارند. اما سطح مقطع بلنک فایل‌های H یا Hedstrom به صورت منحنی یا گرد طراحی شده است. این فایل‌ها با استفاده از نیروی برشی قابل توجه و طراحی منحصر به فرد خود، کارایی بالایی در درمان اندودنتیک داشته و به عنوان یک گزینه بسیار عالی برای درمان کانال ریشه به حساب می‌ آیند.

تفاوت قدرت برش فایل های H و k

نیروی برشی K فایل دندانپزشکی در حد متوسط بوده و این موضوع این فایل ها را برای تمامی تکنیک‌های آماده‌سازی و همینطور به منظور ایجاد فضا در کانال‌های با انحنای زیاد به انتخابی ایده‌آل تبدیل می کنند. زاویه بین شیار برشی و محور طولی فایل K عموماً در محدوده بین 25 تا 40 درجه تخمین زده می‌ شود. شیار فایل دستی H به شکل مارپیچ پیوسته طراحی شده است. زاویه بین این شیار و محور طولی ابزار نزدیک به 90 درجه بوده و بنابراین از فایل‌ های H تنها می‌ توان برای حرکت طولی در کانال ریشه استفاده کرد. به همین دلیل برای اینکه از حداکثر پتانسیل این فایل ها استفاده کنید بهتر است آن ها را به همراه یک ابزار روتاری به کار ببرید. به عبارت دیگر، این فایل‌ها به طور ویژه برای شکل دادن به کانال ریشه بعد از پاکسازی توسط فایل K مورد استفاده قرار می‌ گیرند. 

انتخاب و خرید فایل اندو دندانپزشکی به دلیل تنوع بالا آن ها به یکی از چالش های اصلی دندانپزشکان تبدیل شده است. شما می توانید از طریق صفحه فروشگاهی ما، انواع فایل های اندو را با یکدگیر مقایسه کنید، ویژگی های خاص هر یک را مطالعه کنید و با راهنمایی مشاوران مجرب یونیت اقدام به خرید بهترین فایل اندو دندانپزشکی کنید. همین حالا و از طریق لینک اقدام به خرید فایل اندو مناسب برای خود کنید. 

محل استفاده از K فایل و H فایل

یکی دیگر از تفاوت های اصلی بین دو نوع فایل دستی دندانپزشکی، محل استفاده درست آن هاست. K فایل ها را می توان به دلیل شکل به خصوص و قدرت برش متوسط آن ها تقریبا در تمام نواحی کانال استفاده کرد. اما در استفاده از H فایل ها باید کمی محتاط تر باشید. استفاده از فایل دستی H برای قسمت پایین کانال توصیه نمی شود زیرا خطر پاره شدن فورامن به دلیل قدرت بالای برش این فایل ها افزایش می یابد.

پیش تر نیز در بخش آکادمی یونیت مقاله ای با عنوان "معرفی فایل اندو دندانپزشکی و انواع آن" به بررسی انواع مختلف فایل ها پرداخته بودیم. در این مقاله تلاش کردیم تا تفاوت های میان K فایل ها و H فایل ها را به طور تخصصی تری برای شما بیان کنیم.  دندانپزشکان بایستی بسته به شرایط هر بیمار، مناسب‌ ترین فایل را برای درمان ریشه انتخاب نموده و از باکیفیت‌ ترین برندهای موجود در بازار برای مصارف مد نظر خود بهره جویند. شما می‌توانید لیستی از بهترین برندهای فایل‌های دستی اندودنتیک H و K به همراه قیمت و امکانات هر یک را در فروشگاه یونیت پیدا کنید. پیشنهاد می کنیم که برای مطالعه مقالات بیش تر با آکادمی ما همراه باشید. 

سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

سکوبندی آزمایشگاهی چیست؟

سکوبندی آزمایشگاه عبارت است از آماده کردن فضایی مناسب برای چینش دستگاه ها، ملزومات و تجهیزات آزمایشگاهی. به زبان ساده تر، به مجموعه کابینت بندی ها و میزهای کاری که در هر آزمایشگاه وجود دارد سکوبندی گفته می شود.

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی را جدی بگیرید!

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی را جدی بگیرید!

استریل کردن یا استریلیزاسیون به این معنی است که نباید کوچک ترین میکروب، ویروس یا میکروارگانیسمی در محیط موردنظر وجود داشته باشد؛ بنابراین استریل کردن از این نظر با تمیزکردن یا ضدعفونی کردن تفاوت دارد ولی در نظر داشته باشید اینسترومنتی که تمیز نباشد هرگز نمی تواند استریل باشد.

مقایسه روش های مختلف بلیچینگ دندان

مقایسه روش های مختلف بلیچینگ دندان

زرد شدن دندان ها، یکی از مواردی است که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد شود. بلیچینگ (Bleaching) یا وایتنینگ (Whitening) دندان یکی از اعمال زیبایی دندانپزشکی بوده که امروزه از محبوبیت زیادی برخوردار است.

آشنایی با انواع ظروف شیشه ای آزمایشگاهی

آشنایی با انواع ظروف شیشه ای آزمایشگاهی

ظروف آزمایشگاهی جزو اصلی ترین لوازم هر آزمایشگاهی است. ظروف آزمایشگاهی شامل طیف وسیعی است و شامل ظروف عمومی و تخصصی آزمایشگاهی می شود.

3 کاربرد آرسی پرپ دندانپزشکی که نمی دانید

3 کاربرد آرسی پرپ دندانپزشکی که نمی دانید

آرسی پرپ دندانپزشکی ماده ای ضروری در فرایند روت کانال تراپی و تشکیل شده از گلیکول، اوره پراکساید و Edta بوده که در درمان های اندودنتیک کاربردهایی فراتر از ضدعفونی کانال ریشه دارد.