سوزن های جدید دقت جراحان را افزایش می دهند

برخی اوقات در حین جراحی، حتی دقیق‌ ترین جراحان ممکن است مسیر سوزن را در حین حرکت تنظیم کنند. گاهی اوقات ممکن است که بافت در زیر یک عضو جمع شود یا دسترسی به آن بسیار دشوار باشد؛ چنین شرایطی می‌تواند فرآیند جراحی را به تاخیر انداخته و احتمال آسیب یا عفونت را افزایش دهد. چاره چیست؟

مهندس آزمایشگاه اکول پلی‌تکنیک فدرال لوزان سوییس (Swiss Federal Institute of Technology Lausanne, EPFL)، چارلز باور (Charles Baur) با همکاری لنارت روبرت (Lennart Rubbert) پژوهشگر دانشگاه استراسبورگ موفق به طراحی نوع جدیدی از سوزن انعطاف‌پذیر (ARC) شده اند که به حل این مشکل کمک می‌کند. به لطف نوک انعطاف‌پذیر این سوزن که با یک دکمه ساده کنترل می‌شود، جراحی دقیق امکان‌پذیر می‌شود. 

سوزن های ACR جراحی

دکمه تعبیه ‌شده روی دسته سوزن به جراحان این امکان می‌دهد مسیر حرکت سوزن را اصلاح کنند و این امر آن ها را قادر می‌ سازد تا سریع تر به بافت‌های بیمار برسند و در صورت نیاز، بافت مجاور را بدون بیرون کشیدن دست بررسی کنند.

باور گفت: امروزه در بیمارستان‌ ها تصور می‌شود که هر چه سوزن سفت‌ تر باشد، دقت بیشتری دارد. واضح است. این به این دلیل است که استفاده از یک سوزن سفت برای جراحان آسان‌ تر است، زیرا دقیقاً همان طور که می‌ خواهند می‌ توانند سوزن را حرکت دهند.

این نوع سفتی را می‌توان در سوزنی که باور و همکار فرانسوی‌ اش توسعه داده‌اند نیز یافت، اما همراه با نوک سوزنی که جراحان می‌ توانند در صورت نیاز آن را منحنی نیز بکنند.

تمامی سیستم این سوزن مکانیکی است. سوزن ARC دو لوله دارد که یکی داخل دیگری است. هنگامی که جراح دکمه را فشار می دهد، لوله داخلی، یک، دو یا سه بخش کوچک را آزاد می‌ کند که در جهت مشخص‌ شده توسط سوزن و جهت‌ گیری دست جراح حرکت می‌ کنند. در حال حاضر، تنها چند سانتی‌متر اول نوک سوزن انعطاف‌پذیر است، اما این سیستم را می‌توان برای تمام بدنه سوزن گسترش داد.

دانشمندان با کمک یک شرکت چاپ سه‌ بعدی توانستند سوزن‌ های تخصصی با اندازه‌های ۰.۹ تا ۴.۵ میلی متر را برای پوشش انواع کاربردهای جراحی ایجاد کنند.

سوزن‌های انعطاف‌پذیر تقریباً برای آزمایش‌های بالینی آماده هستند و مهندسان به دنبال شرکت‌ هایی هستند که با آن ها همکاری کنند. بنابراین احتمالا به زودی این سوزن ها به تولید انبوه خواهند رسید.

منبع: مقاله Flexible surgical needle offers enhanced precision وب سایت Science در تاریخ 21 اکتبر 2022

 

آرچ وایر یا سیم ارتودنسی چیست و انواع آن کدامند؟

آرچ وایر یا سیم ارتودنسی چیست و انواع آن کدامند؟

انتخاب و خرید سیم ارتودنسی یا آرچ وایرها به دلیل داشتن سایزهای مختلف، سطح مقطع های متفاوت و جنس سازنده آن ها می تواند چالش برانگیز باشد. در این مقاله با بررسی تمام این زوایا خرید آرچ وایر ارتودنسی را برایتان راحت تر خواهیم کرد.

ابزار و تکنیک های روت کانال دندان

ابزار و تکنیک های روت کانال دندان

بهتر است بدانید که پوسیدگی حتی می تواند در زیر خط لثه نیز اتفاق بیفتد. اگر به این پوسیدگی ها هرچه سریع تر رسیدگی نشود، به کانال ریشه (Root Canal) رسیده و تنها راه باقی مانده برای درمان آن درمان روت کانال یا روت کانال تراپی خواهد بود.

ربات‌ها به زودی برایتان مسواک می زنند

ربات‌ها به زودی برایتان مسواک می زنند

در دنیای امروز ربات ها تقریبا توانایی انجام تمام کارها را دارند و این تصور که در آینده برای رعایت بهداشت دهان و دندانمان نیز دست به دامن آن ها شویم اصلا بعید و دور از ذهن نیست.

سوزن های جدید دقت جراحان را افزایش می دهند

سوزن های جدید دقت جراحان را افزایش می دهند

سوزن های ARC با انعطاف پذیری بالا و قابلیت کنترل به کمک جراحان آمده اند تا فرایند جراحی را دقیق تر و درصد خطای آن را کاهش دهند.

قوانین، مقررات و استانداردهای مطب پزشکی

قوانین، مقررات و استانداردهای مطب پزشکی

طبق تعریف وزارت بهداشت و درمان، مطب های پزشکی باید دارای یک سری ویژگی ها و استانداردها باشند. این استانداردها از نام مطب تا ساختمانی که در آن قصد تاسیس مطب دارید را تحت پوشش قرار می دهند. در این مقاله قصد داریم تا تمام این نکات را به طور کامل بررسی کنیم.