3 کاربرد آرسی پرپ دندانپزشکی که نمی دانید

عفونت و التهاب پالپ یک عارضه شایع به دنبال پوسیدگی دندان به شمار می‌رود. در چنین شرایطی بیماران احتیاج به درمان ریشه یا اندو خواهند داشت. در طی فرآیند اندو، ابتدا پالپ نکروزه و عفونی دندان خارج گردیده و پس از پاکسازی کانال ریشه با مواد مناسب این کانال ابتدا به طور موقتی و پس از رفع التهاب به صورت دائم با مواد ترمیمی پر می‌گردد. به این مواد موقتی آرسی پرپ (RC Prep) که مخفف Root Canal Preparation هستند گفته می شود. در ادامه با این مواد به طور کامل آشنا خواهیم شد.هم چنین در صورتی که علاقه مند به مطالعه بیش تر در مورد سایر شستشودهنده های کانال ریشه هستید می توانید به مقاله "شستشسو دهنده و ضدعفونی کننده کانال ریشه و انواع آن" مراجعه کنید. 

درمان کانال ریشه یا روت کانال تراپی

آرسی پرپ دندانپزشکی چیست؟

آرسی پرپ دندانپزشکی یک ترکیب بسیار مناسب و پر استفاده برای آماده سازی شیمیایی و مکانیکی کانال‌ ریشه یا روت کانال است که در آن یک نوع خاص از محلول گلیکول، اوره پراکساید و EDTA در یک بیس حلال آبی به کار رفته است. این محلول موجب حذف هرگونه کلسیفیکاسیون‌ موجود در کانال ریشه و لوبریکاسیون کانال به منظور تسهیل مرحله اینسترومنتیشن آن می‌گردد.

به طور کلی همانطور که گفته شد آرسی پرپ های از 3 ماده زیر تشکیل شده اند:

  • محلول گلیکول
  • اوره پراکساید
  • EDTA

واکنش شیمیایی بین آرسی پرپ با محلول سدیم هیپوکلریت که به طور رایج در ایریگیشن و ضدعفونی کردن کانال ریشه پیش از فرآیند درمان ریشه یا اندو به کار می‌رود، باعث تولید حباب‌های اکسیژن و در نتیجه آن، بلند شدن دبری ‌های پالپ از داخل حفره کانال گردیده و اثربخشی فرآیند ایریگیشن و پاکسازی را چند برابر می کند.

به علاوه آن EDTA به کار رفته در آرسی پرپ به عنوان مهم ترین جزء این ترکیب در حذف لایه اسمیر نقش داشته و به عنوان شلاتور برای حذف ترکیبات غیرآلی و یون‌های دو ظرفیتی مانند کلسیم عمل می‌کند.

نحوه کار با آرسی پرپ چگونه است؟

آرسی پرپ ها از نظر ساخت و تولید در بازارهای جهانی تنوع خاصی ندارند و تنها برخی از آن ها به صورت ژل و برخی دیگر به صورت محلول تولید می شوند. انواع ترکیب آرسی پرپ را می‌توان به راحتی توسط پیپت در کنار ریمر، فایل و فیلر کانال ریشه، به طور مستقیم در داخل کانال مورد استفاده قرار داد.

این ماده به طور همزمان در حین کار با ابزارهای برش وارد عمل شده و با پاکسازی کانال ریشه و روان سازی یا لوبریکیت کردن آن باعث می‌گردد که اینسترومنتشن یا ورود ابزار برنده به داخل کانال به نحو احسن انجام گرفته و کمترین میزان اصطکاک بین ابزار و دیواره های کانال ایجاد شود. هم چنین بسته به ترجیحات فردی و میزان مهارت در کار با این ابزارها می توان از تجهیزات دستی و یا اتوماتیک استفاده کنید.

انواع آرسی پرپ دندانپزشکی

کاربرد EDTA در دندانپزشکی چیست؟

آرسی پرپ را اغلب دندانپزشکان ماده ای برای ضدعفونی کردن کانال ریشه پیش از روت کانال تراپی می دانند و از سایر کاربردهای بی نظیر آن با خبر نیستند. اما باید بگوییم که آرسی پرپ در کنار ضدعفونی کانال ریشه 3 کاربرد دیگر نیز دارد که در این جا به بررسی آن ها خواهیم پرداخت. به طور کلی می توان کاربردهای EDTA در دندانپزشکی به موارد زیر تقسیم کرد:

تسهیل اینسترومنتیشن و آماده سازی کانال ریشه

آرسی پرپ یا به باور بسیاری افراد Edta دندانپزشکی موجب تسهیل حرکت فایل ‌ها و ریمرها در داخل کانال و کاهش خطر چسبندگی و گیر کردن این ابزارها به سطوح و دیواره‌های آن می‌گردد. علاوه بر آن استفاده از آرسی پرپ باعث می‌شود که حفره کانال به طور واضح نمایان شده و این امر امکان یافتن کانال‌های مضاعف و جانبی را نیز برای شما  فراهم خواهد کرد.

حذف لایه اسمیر

EDTA با واکنش با اجزای معدنی بافت ‌های سخت دندان کار می‌کند. به این صورت که EDTA بافت ها را نرم می‌کند و دیواره‌های کانال را از بین می‌برد. این امر آماده‌سازی مکانیکی کانال ریشه و از بین بردن بیشتر لایه اسمیر را که لوله‌های عاج را باز می‌کند را سرعت می بخشد. طبق تحقیقات به عمل آمده در مورد ادتا دندانپزشکی، این ماده می تواند در هر 5 دقیقه بین 20 تا 30 میکرومتر از داخل کانال ریشه را از سر راه بردارد.

خواص آنتی باکتریالی یا ضد میکروبی

EDTA به عنوان یک مکمل شیمیایی، که لایه اسمیر را از بین می‌برد و دارای فعالیت ضد میکروبی مطلوب است. عوامل كلاته‌كننده مانند EDTA هنگام استفاده از شيمي مكانيك، لايه را برداشته و فعاليت ضد ميكروبي دارند. طبق تحقیقات ادتا دارای اثر میکروب‌کشی در غلظت 10 است. EDTA 10٪ و 15٪ هم در صفحات کشت و هم در داخل گوشت فعالیت ضد میکروبی دارند. به همین علت تمامی محلول های آرسی پرپ دارای غلظت بالای 10 درصد از ادتا هستند.

کاربرد Edta در دندانپزشکی

ویژگی های آرسی پرپ دندانپزشکی

همانطور که تا به این جا گفته شد آرسی پرپ ها از ضروری ترین مواد مصرفی در درمان کانال ریشه هستند. بنابراین باید ویژگی های عالی و منحصربفردی داشته باشند تا بتوان از آن ها بهترین استفاده را کرد. مزایای آرسی پرپ ها بسیار زیاد و متنوع است اما از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • شسته شدن راحت بعد از اتمام کار
  • ساده‌تر کردن کار با فایل و راحت‌تر کردن حرکت فایل در کانال
  • کمک به خروج دبری‌ها از کانال
  • زیست سازگاری بالا با بافت های نرم و سخت
  • قابلیت استفاده به صورت دستی و با تجهیزاتی مانند اپکس لوکیتور
  • دارای خواص ضد میکروبی و ضد التهابی
  • پاکسازی دیواره های کانال و باز کردن توبول های عاجی
  • pH خنثی و عدم ایجاد حساسیت در کانال ریشه
  • افزایش چسبندگی دیواره های کانال به مواد ترمیمی

سخن پایانی

در این مقاله در مورد کاربردهای آرسی پرپ دندانپزشکی، انواع، ویژگی ها و نحوه استفاده از آن صحبت کردیم و خواصی که موجب برتری این ترکیب در کاربردهای مورد نظر می‌شوند را بررسی کردیم. آرسی پرپ به عنوان یک محصول قابل اطمینان امروزه در حرفه دندانپزشکی به وفور مورد استفاده قرار گرفته و با در برداشتن اوره پراکسید و EDTA در حذف لایه اسمیر و کلسیفیکاسیون‌های داخل کانال ریشه نقش دارد. به همین دلیل استفاده از آن به همراه محلول‌های ایریگاتور مانند سدیم هیپوکلریت باعث پاکسازی کامل کانال ریشه و باز شدن کانال ‌های جانبی پیش از فرآیند اینسترومنتیشن می‌گردد.

ممنون که تا پایان مقاله با ما همراه بودید. شما عزیزان می توانید برای خرید محلول یا ژل آرسی پرپ و انواع مواد مصرفی دندانپزشکی به وب سایت فروشگاهی و یا اپلیکیشن یونیت مراجعه کرده و با مطالعه اطلاعات کامل محصولات و کمک پشتیبانان مجرب ما تجربه یک خرید لذت بخش را برای خود رقم بزنید.

دستورالعمل نگهداری و بازرسی دستگاه اتوکلاو

دستورالعمل نگهداری و بازرسی دستگاه اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو یکی از ضروری ترین تجهیزات دندانپزشکی و هر مرکز درمانی دیگری است. نگهداری از دستگاه اتوکلاو از دو جهت از اهمیت بالایی برخوردار است.

جدیدترین توربین های دندانپزشکی سال 2023 کدامند؟ | مقایسه 2 توربین برند سوکو

جدیدترین توربین های دندانپزشکی سال 2023 کدامند؟ | مقایسه 2 توربین برند سوکو

توربین های دندانپزشکی برند سوکو تولید کشور چین و از بی صدا ترین و پر سرعت ترین توربین های دندانپزشکی حال حاضر بازار ایران هستند. در این مقاله به مقایسه دو مدل از بهترین توربین های این برند پرداخته ایم.

الواتور یا بالابر دندانپزشکی چیست؟

الواتور یا بالابر دندانپزشکی چیست؟

الواتور ها یکی از اینسترومنت های لازم و حساس در دندان پزشکی هستند. این ابزار برای اهدافی مانند کمک به بیرون کشیدن دندان یا ریشه استفاده می شوند.

اولین ربات دندانپزشک که تاییدیه FDA گرفت

اولین ربات دندانپزشک که تاییدیه FDA گرفت

سال های زیادی است که زمزمه ی جایگزینی ربات ها برای کارهای انسانی در تمام جهان پیچیده است. Yomi، اولین ربات دندانپزشکی است که تاییدیه FDA را به دست آورده است.

چگونه نام و عکس خود را به عنوان پزشک در گوگل ثبت کنیم؟

چگونه نام و عکس خود را به عنوان پزشک در گوگل ثبت کنیم؟

به عنوان یک متخصص در هر زمینه ای نیاز دارید تا مخاطبان شما به راحتی یک سرچ به شما دسترسی پیدا کنند بنابراین استفاده از گوگل بهترین راه است. در این مقاله 6 راه ساده برای معرفی شما در گوگل را بررسی می کنیم.