ملاحظات دندانپزشکی در بیماران دیابتی

اگر بیمار و مراجعه کننده شما به دیابت مبتلا باشد، باید بدانید که با هر چیزی که باعث التهاب در بدن او می شود باید با احتیاط رو به رو شوید. التهاب در دهان می تواند باعث التهاب لثه و بیماری پریودنتال شود. قرمزی و خونریزی لثه، تخریب استخوان، رباط ها و ساختارهای دهان همه در اثر التهاب ایجاد می شود. بنابراین درمان بیماری های دهان و دندان در کنار سلامت آن برای یک بیمار دیابتی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. بیماری های پریودنتال علاوه بر افراد دیابتی در موارد و زمینه های دیگری نیز می تواند تاثیر گذار باشد که یکی از آن ها ارتباط میان بیماری پریودنتال و آلزایمر است. بنابراین اصلا نباید دست کم گرفته شود. 

ملاحظات دندانپزشکی در بیماران مبتلا به دیابت

شما به عنوان دندانپزشکی وظیفه دارید که ابتدا با گرفتن شرح حال دقیق از نوع دیابت ( نوجوانی، بالغین) شدت و ضعف بیماری، امکان وجود عوارض بیماری ( فشار خون، عوارض قلبی و کلیوی)، چگونگی درمان بیماری (کنترل شده است یا خیر) آگاهی کامل را به دست بیاورید. در مورد آن دسته از بیماران دیابتیک که مبتلا به نوع خفیف بیماری بوده و تحت نظر پزشک ، بیماریشان کنترل شده و همچنین فاقد عوارض قلبی عروقی و کلیوی هستند، معالجات دندان دیابتیک بدون رعایت احتیاط خاصی مانند سایر مراجعین می تواند انجام پذیرد.

ملاحظات لازم برای بیماران دیابتی در دندانپزشکی

اما سوال اصلی این جاست!

برای کسانی که دارای دیابت کنترل نشده هستند باید چه کرد؟

در افراد دیابتیک مبتلا به نوع 1 (نوجوانان) بعلت نوسانات شدید، مقدار قند خون این بیماران، حتی در صورت دریافت انسولین ممکن است دچار هیپوگلیسمی (کاهش شدید قند خون به زیر 60) یا هیپرگلیسمی (هیپر گلسمی به افزایش شدید و ناگهانی قند خون) شود بنابراین مشاوره و همفکری با پزشک در موقع معالجات دندانپزشکی برایتان یکی از واجبات خواهد بود. در ضمن توصیه می شود معالجات دندانپزشکی این بیماران صبح ها یک و نیم تا سه ساعت بعد از صرف صبحانه و مصرف انسولین روزانه آن ها انجام دهید. بنابراین حتما از بیمار بخواهید که با توجه به زمان گفته شده به شما مراجعه کند.

منبع: مقاله ?How can dentists help patients with diabetes وب سایت Nature.com

در زمان بروز شوک انسولین باید چه کاری انجام دهید؟

نکته دیگری که باید بدانید این است که در زمان  عفونت های شدید و جراحی های طولانی (عصب کشی دندان دیابتی) برای افراد دیابتی ممکن است برای تعدیل مقدار انسولین بیمار، نیاز باشد که شما دست به کار شوید بنابراین باید برای این کار آمادگی داشته باشید. در صورتیکه بیماری دچار عوارض هیپوکلسیمی گردد (ضعف و بی حالی و گرسنگی) با خوراندن شربت قند می توان از شوک انسولین جلوگیری کرد، امکان ایجاد شوک انسولین ناشی ازهیپوگلیسمی درد یا ینیک های تحت درمانی، که انسولین خود را منظم دریافت داشته و به کلینیک دندانپزشک مراجعه می کنند خیلی بیشتر از امکان ایجاد هیپرگلیسمی وکمای دیابتیک می باشد ، بنابراین اگر در مورد تجویز مختصری شربت قند به بیمار قرار است اشتباهی رخ دهد ، بهتر است در جهت هیپرگلیسمی و دفع گلوکز از ادرار باشد.

شوک انسولین چیست؟

آیا تجویز آنتی بیوتیک برای افراد دیابتی خطرناک است؟

باید این نکته را بدانید که افرادی که دیابت دارند می توانند آنتی بیوتیک مصرف کنند. زیرا ابتلا به دیابت خطر ابتلا به تعدادی از انواع عفونت ها از جمله عفونت مجاری ادراری، عفونت های پوستی و عفونت های دست و پا را افزایش می دهد. در صورت ابتلا به عفونت، درک این مسئله به اندازه ی دانستن نوع عفونت، نحوه درمان و بهترین نوع درمان، مهم است. بنابراین در عفونت های دهانی باید با دادن انتی بیوتیک مناسب و کافی سریعا با عفونت مقابله نموده و از پیشرفت آن جلوگیری کرد.

منبع: مقاله ?Do Antibiotics Raise Blood Sugar Levels in Diabetics وب سایت breathewellbeing

عفونت دندان و دیابت

ارتباط میان بیماری های پریودنتال و دیابت از آن چیزی که فکرش را بکنید نیز پیچیده تر و نزدیک تر است. همانطور که گفته شد برای این دسته از بیماران دیابتیک باید ملاحظاتی در هنگام اعمال دندانپزشکی در نظر گرفت. به طور مثال بیمار دیابتی لازم است حداقل هرسه یا چهار ماه یکبار توسط شما مورد معاینه قرار گیرد. از طرفی تمام اعمال طولانی لازم نیست در یک جلسه انجام گیرد، بلکه بهتر است آن ها را به جلسات مختلف تقسیم بندی کنید. در نظر داشته باشید که جرم گیری های متعدد در بیماران دیابتیک یکی از راه های اصلی پیشگیری از بروز بیماری های پریودنتال در آن هاست. بنابراین بهتر است هر دو ماه یک بار از بیمار بخواهید تا برای جرمگیری دندان های خود اقدام کند. ممنون که با مجله یونیت همراه بودید. در صورتی که علاقه مند به مطالعه این دسته از مقالات هستید حتما آکادمی یونیت را دنبال کنید. 

همه چیز در مورد آمالگام

همه چیز در مورد آمالگام

طبق آمار به طور میانگین از هر 10 بزرگسال 9 نفر به نحوی با پوسیدگی های دندان درگیر هستند. این پوسیدگی باعث ایجاد دندان دردهای شدید شده و در بیش تر مواقع راه چاره آن پرکردن دندان با آمالگام است.

هندپیس دندانپزشکی و انواع آن

هندپیس دندانپزشکی و انواع آن

هندپیس ها شامل انواع توربین ها، انواع آنگل ها (Angle) ، هندپیس جرم گیری، هندپیس های جراحی و… می باشند. از این ابزار گاهی با عنوان دریل دندانپزشکی نیز یاد می شود.

راهنمای جامع خرید و نگهداری دستگاه التراسونیک کلینر

راهنمای جامع خرید و نگهداری دستگاه التراسونیک کلینر

ما نمی توانیم این حقیقت را که تمیز کردن کار بسیار دشواری است انکار کنیم. خصوصا وقتی نوبت به تمیز کردن و از بین بردن جرم ها یا سایر آلودگی ها از اجسام باشد، این کار حتی سخت تر هم می شود. اما اگر یک دستگاهی باشد که این کار را برای ما انجام دهد و ما فقط نظاره گر باشیم چه؟

لوپ چشمی؛ کاربرد، انواع و مزایا

لوپ چشمی؛ کاربرد، انواع و مزایا

لوپ چشمی ابزاری کوچک و پرتابل برای بزرگنمایی اشیاء کوچک و ریز است که در صنایع مختلف کاربرد دارد. در این مقاله قصد داریم تا کاربرد و انواع این ابزار را در دندانپزشکی به دقت بررسی کنیم.

راهنمای جامع پست و کور؛ روشی برای محافظت از دندان

راهنمای جامع پست و کور؛ روشی برای محافظت از دندان

در صورتی که پس از عصب­ کشی مقدار زیادی از تاج دندان از بین برود، از روکشی به نام پست و کور دندان جهت ترمیم دندان استفاده خواهد شد. این روش در واقع یک عملیات حمایتی از ریشه دندان است. این روش به دو شرط اصلی انجام می شود.