آشنایی با کن کاغذی دندانپزشکی

کن کاغذی دندانپزشکی چیست؟

کن کاغذی یا پیپر کاغذی ابزاری از جنس کاغذ و با اندازه های متنوع است که در فرآیند روت کانال تراپی جهت خشک کردن و جذب مایعات باقی مانده در کانال ریشه استفاده می شود. البته این کار باید حتما پس از ضدعفونی شدن کامل کانال ریشه انجام شود. به عبارتی باید مطمئن شوید که تمام بخش عفونی از کانال خارج شده، سپس از کن جاذب برای جذب باقی مانده مایعات ضدعفونی استفاده کنید.

خرید کن کاغذی ۴۰

ویژگی های پیپر کاغذی دندانپزشکی

یک کن کاغذی یا همان پیپر دندانپزشکی باید ویژگی های به خصوصی از جمله انعطاف پذیری بالا، استریل و عاری از میکروارگانیسم، اندازه های مختلف و میزان جذب لازم را داشته باشد. توجه داشته باشید که تمامی کن های کاغذی استاندارد دارای درجه بندی هستند که بر حسب میلی متر بر روی بدنه آن ها ثبت شده است.

انواع مختلف کن کاغذی و نحوه ی نام گذاری آن ها

شاید در مورد علت درجه بندی کن های کاغذی دندانپزشکی کنجکاو شده باشید. این درجه بندی ها در واقع طول آن ها را نشان می دهد. اما در مورد این ابزار باید به یک عدد مهم دیگر نیز توجه کنید و آن کد ایزو کن های کاغذی است. کن کاغذی در انعطاف پذیری و درصد جذب مایعات مختلف تولید می شود که استفاده از هر یک از آن ها بستگی به شرایط کانال ریشه و تصمیم دندانپزشک دارد. در ادامه با معرفی چند مورد از پرکاربردترین کن های کاغذی به شرح این موضوع خواهیم پرداخت.

تا به این جا متوجه شدیم که برای خرید کن کاغذی باید به دو عدد مهم توجه کنیم. اولین عدد طول کن کاغذی است که بر روی بسته بندی و بدنه خود کن درج شده است. برای راحتی تشخیص اندازه ها نیز معمولا کارخانه های تولید کننده کن ها را در رنگ های متنوعی می سازند تا تشخیص اندازه و مدل آن ها از یک دیگر آسان تر باشد. از محبوب ترین و پرکاربردترین کن های کاغذی، کن کاغذی 35، کن کاغذی 30 و کن کاغذی 40 می باشند.

کن‌های کاغذی درصدهای مختلفی نیز دارند که شما می‌توانید بنا به میزان خشک‌کنندگی مد نظر خود از هر کدام از این کن‌ ها استفاده کنید. در نظر داشته باشید به طور کلی کن ‌های کاغذی با درصد پایین، انعطاف‌ بیشتر و قدرت خشک کنندگی کمتری دارند. کن ‌های کاغذی با درصد پایین قابل استفاده برای دندان‌های خلفی و قدامی هستند.

در مقابل، کن ‌های کاغذی با درصد بالا، انعطاف کمتر و قدرت جذب مایعات بیشتری دارند. معمولا از کن کاغذی با درصد بالا در درمان اندو دندان‌ های جلویی استفاده می‌شود. از محبوب ترین کن های کاغذی موجود در بازار می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • کن کاغذی 2 درصد
  • کن کاغذی 4 درصد
  • کن کاغذی 6 درصد

تا به اینجا با کن کاغذی و کاربرد آن آشنا شدیم اما در مورد این ابزار همواره سوالاتی وجود دارند که باعث ابهام و گیجی خریداران می شود. در این بخش از مقاله به چند سوال متداول در مورد کن کاغذی پاسخ خواهیم داد.

تفاوت گوتا و کن کاغذی چیست؟

همانطور که گفته شد کن کاغذی ماده ای است که به جهت خشک کردن انتهای کانال دندان از آن استفاده می‌کنند و مقایسه کن کاغذی با گوتا پرکا به درمان ریشه باز می گردد. در درمان ریشه ابتدا کانال ریشه خشک و تمیز می شود که این کار به وسیله کن کاغذی انجام می گیرد، این مرحله بسیار مهم بوده و تفاوت گوتا پرکا و کن کاغذی در این بخش مشخص می شود.

زیرا اگر مقدار کمی هم از عصب یا مواد در درون کانال باقی مانده باشد، بعد ها موجب تحلیل رفتن دندان می شود. پس برای اطمینان خاطر، کانال ریشه به وسیله کن کاغذی به طور کامل خشک می شود. سپس جای خالی آن با گوتا پرکا پر می شود. پس تفاوت گوتا پرکا با کن کاغذی در این مرجله آشکار می شود که کن کاغذی قابلیت جذب بسیار بالاتری دارد. در واقع برای مقایسه کن کاغذی با گوتا پرکا باید گفت که کن کاغذی جنسی حوله مانند دارد و بعد از خشک کردن کانال دور ریخته می شود. اما تفاوت گوتا پرکا با کن کاغذی در این است که برای پر کردن کانال ریشه هم کاربرد دارد.

برای خرید کن کاغذی به چه نکاتی توجه کنیم؟

کن کاغذی ابزاری یکبار مصرف است و شاید در ظاهر خرید آن یک امر بی اهمیت و ساده به نظر برسد اما برای آن که بتوانید بهترین انتخاب و خرید را داشته باشید باید به نکاتی توجه کنید. به طور مثال توجه کنید که کن کاغذی باید:

  • منعطف باشد، به طوری که استفاده از آن و قرار دادنش داخل کانال ریشه ساده باشد.
  • شکل و ساختار یکنواختی داشته باشد.
  • طبق استانداردهای ISO، کن کاغذی باید سطح صافی داشته باشد.
  • شکل کن کاغذی باید مخروطی فاقد هر گونه خمیدگی بوده و اندازه یکدستی داشته باشد.
  • کن کاغذی باید توانایی جذب بالایی برای جذب مایعات مختلف مثل آب، خون و حتی مایع سروز را داشته باشد.
  • به صورت کاملا استریل و بهداشتی به فروش برسد.
  • به میزان کافی سفت و سخت باشد تا بتوان به راحتی آن را وارد کانال ریشه کرد.
  • برای شناسایی اندازه آن، دارای یک سری راهنماهای رنگی باشد.

قیمت کن کاغذی چند است ؟

قیمت کن کاغذی با توجه به مدل و برند و شرکت سازنده آن متفاوت است و در حال حاضر دارای تنوع بسیار با قیمت های متفاوت در بازار ایران است. البته که در نظر داشته باشید که هرچه درصد جذب کن کاغذی بالاتر باشد، قیمت بالاتری نیز دارد. اما به طور کلی نمی توانیم نتیجه معینی در مورد قیمت کن کاغذی در بازار به شما ارائه دهیم.

کن کاغذی 4 درصد برند Metabiomed یکی از بهترین کن کاغذی برای درمان های اندو می باشد. این کن کاغذی با قدرت جذب بالا، جنس منعطف و نرم و همچنین سختی مورد نیاز برای وارد شدن به کانال ریشه ساخت کشور کره جنوبی می باشد که شما می توانید از طریق لینک اقدام به خرید این کن کاغذی کرده و آن را درب مطب خود تحویل بگیرید. در صورت بروز هرگونه سوال نیز می توانید به صورت تلفنی و آنلاین با کارشناسان یونیت در تماس باشید. 

سخن پایانی

درمان کانال ریشه یا روت کانال تراپی یکی از حساس ترین کارهای دندانپزشکی بوده و انجام آن نیاز به ابزار و وسایل به خصوصی دارد. بنابراین هنگام خرید این ابزار و وسایل از جمله کن کاغذی باید دقت بسیار زیادی به خرج دهید تا بتوانید درصد موفقیت اندو را بالاتر ببرید. شما دندانپزشکان محترم می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی یونیت تمام ملزومات مطب خود از جمله انواع کن کاغذی را در سریع‌ترین زمان ممکن تهیه کنید. شما در یونیت می‌توانید محصولات و مواد دندانپزشکی را از معروف‌ترین برندها با بهترین قیمت بخرید.

اصول نگهداری هندپیس دندانپزشکی

اصول نگهداری هندپیس دندانپزشکی

هندپیس دندانپزشکی مانند هر ابزار و تجهیزات دیگری در مطب برای داشتن بالاترین کارایی نیاز به رعایت نکات به خصوصی دارد که در این مقاله به بررسی آن ها پرداخته ایم.

9 تکنولوژی که دندانپزشکی را دگرگون می کنند

9 تکنولوژی که دندانپزشکی را دگرگون می کنند

دندانپزشکی قرار است در سال جاری دست خوش تغییرات اساسی شود. اکنون نگاهی به 8 مورد از فناوری‌های مربوط به ‌دهان و دندان و دندانپزشکی در سال ۲۰۲۲ می‌اندازیم.

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی را جدی بگیرید!

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی را جدی بگیرید!

استریل کردن یا استریلیزاسیون به این معنی است که نباید کوچک ترین میکروب، ویروس یا میکروارگانیسمی در محیط موردنظر وجود داشته باشد؛ بنابراین استریل کردن از این نظر با تمیزکردن یا ضدعفونی کردن تفاوت دارد ولی در نظر داشته باشید اینسترومنتی که تمیز نباشد هرگز نمی تواند استریل باشد.

ادهزیو دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

ادهزیو دندانپزشکی چیست و چه کاربردی دارد؟

برای این که مواد باندینگ به بهترین حالت در مینای دندان نفوذ کنند، نیاز است که سطح دندان را آماده کنیم. اما چطور؟ برای آماده کردن دندان به بهترین نحو باید سه مرحله را پشت سر بگذاریم.

تفاوت کامپوزیت ونیر و باندینگ دندانپزشکی چیست؟

تفاوت کامپوزیت ونیر و باندینگ دندانپزشکی چیست؟

کامپوزیت‌ها، یکی از پرکاربردترین و پر مصرف‌ ترین مواد مورد استفاده در دندانپزشکی‌ امروز هستند. کامپوزیت دندان به موادی شبیه خمیر می‌گویند که دندانپزشک با استفاده از آن مواد، دندان‌ های شکسته، پوسیده، ترک‌ خورده یا سیاه شده را ترمیم می‌کند.