5 نکته مهم برای انتخاب و خرید دستگاه اپکس فایندر

تعیین طول کانال دندان در اندودنتیکس یکی از پیچیده ترین و مهمترین مراحل درمان است خوشبختانه با پیشرفت فناوری تولید دستگاه اپکس لوکیتور و با افزایش آگاهی دندانپزشکان نسبت به کاربردهای آن ها و افزایش توانایی آن ها در انجام درمان های قابل پیش بینی تر امروزه به طور گسترده و توسط درصد بالایی از همکاران مورد استفاده قرار می گیرد و خوشبختانه در اکثر دانکشده های دندانپزشکی و واحد های مختلف تئوری و عملی اندونتیک آموزش داده می شود.

ظهور دستگاه اپکس لوکیتور در دندانپزشکی

همان طور که می دانید به طور سنتی روش تعیین آپیکال فورامن از طریق تهییه ی کلیشه رادیوگرافی بوده است و مطالعات نشان داده اند 90% موارد اپکس رادیوگرافیک و اپکس واقعی بر روی هم منطبق نیستند و همیشه فاصله ای بین این دو نقطه وجود دارد. بنابر این تعیین آپیکال فورامن با استفاده از رادیوگرافی حتی با زوایای مختلف دشوار است و حتی تصور که رادیوگرافی هنوز استاندار طلایی تعیین طول کارکرد می باشد تصور چندان درستی نیست و بایستی مورد تجدید نظر قرار بگیرد. به عبارت دیگر چنان که بخواهیم از رادیوگرافی به عنوان روش استاندار تعیین محل دقیق فورامن اپیکال استفاده کنیم بایستی به سراغ روش های جدیدتر مانند (CBCT) و میکرو سی تی (MicroCT) برویم که در حال حاضر گران بوده و بیمار را در معرض دوزهای بالای اشعه قرار می دهند و به جز در موارد پیچیده درمان , کاربرد کلینیکی دیگری ندارد.

اپکس فایندر چیست

اپکس لوکیتورها کمک زیادی در تعیین طول کارکرد بیولوژیک کانال دارند و بر محدودیت های رادیوگرافی از جمله سوپر ایمپوزیشن کانال ها و ساختارهای آناتومیک دیگر مثل فورامن منتال و قوس زایگوما فائق آمده اند و طول زمان درمان را کاهش می دهند. تعداد رادیوگرافی های مورد نیاز و دوز جذبی بیمار حین درمان ریشه را به طور معناداری کم کرده اند. در جمع بندی می توان اینگونه برداشت داشت که اپکس لوکیتور به عنوان چشم سوم دندانپزشک عمل می کند و موفقیت کلینیکی را به طور معناداری افزایش می دهد. ولی هنوز نیاز به رادیوگرافی جهت تعیین و مشاهده آناتومی کانال ها و ریشه ها ضروری است و جز لاینفک درمان محسوب می شود. اگر مشتاق به مطالعه بیش تر در مورد این دستگاه هستید، به مقاله "اپکس لوکیتور چیست؟ کاربرد،طرز استفاده و نکاتی که باید بدانید" سر بزنید. 

چرا باید از اپکس لوکیتور استفاده کنیم؟

  • دستگاه اپکس لوکیتور به دندانپزشک نسبت به ریشه دندان اطلاعات بسیار مفیدی می دهد. گاهی لازم است دندانپزشک موادی را به ریشه دندان اضافه کند. در مواردی لازم است مواد زائدی را از ریشه خارج کند. در هر دوی این مراحل، دستگاه اپکس لوکیتور برای دندانپزشک مفید خواهد بود.
  • دستگاه اپکس لوکیتور به دندانپزشک قابلیت محاسبه می دهد. دندانپزشک می تواند داده های به دست آمده از اپکس لوکیتور را به دقت بررسی کند و در نتیجه بهترین تصمیم را اتخاذ کند.
  • دستگاه اپکس لوکیتور درد و ناراحتی را در بیمار کاهش می دهد. این دستگاه با قابلیت های منحصر به فرد خود، در تسهیل روند درمان دندان بسیار کمک کننده است.

راهنمای خرید دستگاه اپکس فایندر دندانپزشکی

حالا که ضرورت استفاده از دستگاه اپکس لوکیتور را بررسی کردیم، نوبت به نکاتی می رسد که می توانند در حین خرید این دستگاه تا حد بسیار زیادی به شما کمک کنند. 

نکته اول؛ دقت دستگاه اپکس فایندر

مهم ترین نکته در مورد اپکس فایندرها، دقت آن ها می باشد. به طور کلی دستگاه هایی که بر اساس دو فرکانس Dual Frequencies و یا چند فرکانسی Multiple Frequencies طراحی شده اند دقت بالاتری نسبت به دستگاه های قدیمی تر تک فرکانسی دارند. توصیه می شود قبل از تصمیم به خرید چند دقیقه وقت بگذارید و به دنبال شواهد علمی تمایز باشید. تجربه شخصی دوستان و همکاران در بسیاری از مواقع می تواند کمک کننده باشد ولی بهترین روش برای انتخاب، مطالعه و به دست آوردن آپاهی کافی در مورد دستگاه است.

نکته دوم؛ باتری و طول عمر دستگاه

عامل دوم در انتخاب طول عمر دستگاه باطری و لوازم جانبی است.تجربه نشان داده است که استفاده از برند های ژاپنی آلمانی و آمریکایی طول عمر بیشتری نسبت به برند های چینی و کره ای دارند. بایستی قبل از خرید اپکس لوکیتور به شرکت نمایندگی فروش در داخل کشور اهمییت بیشتری داد و خرید را از شرکت هایی انجام داد که خدمات پس از فروش مورد قبولی ارائه می دهند.

نکته سوم؛ قیمت دستگاه اپکس فایندر

قیمت دستگاه نیز عامل در تصمیم گیری در هنگام خرید است باتوجه به نظر کارشناسانه چون این دستگاه مصرفی نیستند و در صورتی که دستگاه با کیفیتی خریداری کنید می توانید سالهای زیادی از آن دستگاه استفاده کنید قیمت نباید عامل تعیین کننده ای در تصمیم گیری باشد البته قیمت لوازم جانبی نظیر باتری کلیپ لب و فایل و سیم های اتصال دهنده در خرید دستگاه می تواند اهمییت بیشتری نسبت به خود دستگاه داشته باشد.

نکته چهارم؛ دوام بدنه دستگاه 

سقوط تجهیزات امری اجتناب ناپذیر است. برخی از دستگاه ها برای این شرایط ایمن سازی شده اند که می تواند در حین ایمنی مقاومت لازم را به همراه داشته باشد. اپکس لوکیتور نیز یکی از تجهیزات نسبتا گران قیمت مطب دندانپزشکی محسوب می شود و نگهداری از آن به بهترین شکل ممک یکی از واجبات است. بنابراین بهتر است در زمان خرید حتما به جنس سازنده آن و میزان مقاومتش در برابر ضربه دقت لازم را داشته باشید. 

نکته پنجم؛ کالیبراسیون خودکار

کالیبراسیون اندازه‌گیری و تعیین صحت وسیله اندازه‌گیری در مطابقت با مرجع تأیید شده است و یا به زبان ساده تر، کالیبراسیون اطمینان حاصل می کند که دستگاه هنوز هم دقت اندازه گیری اولیه خود را حفظ کرده است. برخی از دستگاه ها نیاز به کالیبره شدن دستی ندارند و به صورت اتوماتیک بعد از روشن شدن کالیبره می شوند. این ویژگی به شما و یا تکنسین مطب کمک می کند تا صحت و دقت پارامترهای مترولوژیکی دستگاه خود را بسنجید و نتیجه قابل اعتمادی داشته باشید. 

سخن پایانی

برای انتخاب اپکس لوکیتور نیازمند شناخت کافی نسبت به امکانات مورد نیاز و راهنمایی اطلاعات تخصصی بودین ما در کنارتون هستیم تا بتونید بهترین انتخاب رو داشته باشید. تجربه در استفاده از دستگاه‌ اپکس لوکیتور نقش مهمی ایفا می‌کند و به مرور زمان در مورد نحوه کار کردن با دستگاه اپکس لوکیتورهای مختلف و تفسیر خطاهای اپکس لوکیتورها‌ آشنا می شوید و برحسب نوع درمان و نوع دستگاه متوجه آن‌ها خواهید شد. برای مثال بطور تجربی احتمال بروز محدوده خطای وسیعی در ریشه‌هایی با طول‌ خیلی بلند، دندان‌هایی با اپکس باز، دندان‌های دچار تحلیل ریشه، حضور ترمیم‌های فلزی یا روکش و دندان های کلسیفه شده وجود دارد و تفسیر اطلاعات بدست آمده از دستگاه در تعیین محل اپکس نیازمند دقت و تجربه کلینیکی بالایی است. در نهایت بدانید که اپکس لوکیتور جایگزینی برای رادیوگرافی نیست؛ حتی اگر دقت بالاتری نسبت به آن داشته باشد. این دو مکمل یکدیگر هستند و با توجه به خطاهای هر دو در تعیین طول، بهتراست با یکدیگر استفادهشوند.

 

چطور برای بیمار نسخه الکترونیک بنویسیم؟

چطور برای بیمار نسخه الکترونیک بنویسیم؟

از سال 1393 سازمان تامین اجتماعی تغییر بزرگی به نام "نسخه الکترونیک" را در صنعت بیمه کشور ایجاد کرد که جایگزین مناسبی برای دفترچه های کاغذی بیمه شد.

راهنمای جامع خرید اتوکلاو

راهنمای جامع خرید اتوکلاو

خرید اتوکلاو یا دستگاه استریل بخار به دلیل قیمت بالا، حساسیت کاری آن و همچنین عدم شناخت مشتریان از این دستگاه همواره با چالش هایی رو به رو است. در این مقاله به توضیح کوتاهی در مورد دستگاه اتوکلاو و راهنمای خرید آن خواهیم پرداخت .

آیا دندان ها دوباره رشد می کنند؟ آنچه در مورد سلول بنیادی نمی دانید

آیا دندان ها دوباره رشد می کنند؟ آنچه در مورد سلول بنیادی نمی دانید

وقتی پوست ما آسیب می بیند خودش را ترمیم می کند. استخوان اگر بشکند جوش می خورد و به حیاتش ادامه می دهد. اما این موضوع در مورد دندان کمی متفاوت است.

اولین ربات دندانپزشک که تاییدیه FDA گرفت

اولین ربات دندانپزشک که تاییدیه FDA گرفت

سال های زیادی است که زمزمه ی جایگزینی ربات ها برای کارهای انسانی در تمام جهان پیچیده است. Yomi، اولین ربات دندانپزشکی است که تاییدیه FDA را به دست آورده است.

راهنمای جامع پست و کور؛ روشی برای محافظت از دندان

راهنمای جامع پست و کور؛ روشی برای محافظت از دندان

در صورتی که پس از عصب­ کشی مقدار زیادی از تاج دندان از بین برود، از روکشی به نام پست و کور دندان جهت ترمیم دندان استفاده خواهد شد. این روش در واقع یک عملیات حمایتی از ریشه دندان است. این روش به دو شرط اصلی انجام می شود.