کامپوزیت آلمانی بخریم یا نه؟ معرفی کامپوزیت کاریزما دایموند

مواد کامپوزیت  دندان که امروزه با کیفیت‌ها و قیمت‌های مختلف در بازار جهان عرضه می‌شوند، تولید کشورهای گوناگونند. اما دربین این تولید کننده‌ها برخی معتبرتر از باقی محسوب می‌شوند و کشور آلمان یکی از آن‌ها است. اما طبیعتا هر کشوری محصول خوب و بد دارد. در این مقاله می خواهیم در مورد یکی از محبوب ترین و پرفروش ترین کامپوزیت های دندانپزشکی تولید آلمان یعنی کاریزما دایموند برند کولزر صحبت کنیم. پیش از آن برای آشنایی هرچه بهتر با انواع کامپوزیت ها حتما به مقاله "تفاوت کامپوزیت و باندینگ دندانپزشکی" سر بزنید. 

معرفی کامپوزیت کاریزما دایموند

کامپوزیت دیاموند کاریزما محصول کمپانی Heraeus Kulzer آلمان است. این کامپوزیت یک کامپوزیت نانوهیبرید یونیورسال بوده و در نواحی خلفی و قدامی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

پروفسور پریسیلا لیپورونی، از دانشگاه Do Vale Do Paraiba برزیل در مورد این کامپوزیت می گوید: "نتیجه عالی بود! بسیار سورپرایز شدم." وی معتقد است کامپوزیت کاریزما کولزر تمام آن چیزی است که یک دندانپزشک می تواند انتظار داشته باشد و بر نتیجه بی نظیر آن به خصوص در ترمیم های زیبایی تاکید دارد.

بررسی کامپوزیت آلمانی کاریزما دایموند

 اما دقیقا چه ویژگی هایی در این کامپوزیت باعث شده تا در این حد خاص و دوست داشتنی باشد؟

ویژگی های کامپوزیت کاریزما

در انتخاب و خرید کامپوزیت دندان قطعا ویژگی های زیادی از جمله قدرت باند، مقاومت سطحی و کششی، شرینکیج یا میزان تغییرات ابعادی و غیره بسیار مهم هستند. در این بخش به بررسی تمامی این ویژگی ها در کامپوزیت کاریزما خواهیم پرداخت تا بتوانیم دلایل محبوب بودن آن را بیشتر درک کنیم. 

ساختار شیمیایی کامپوزیت کاریزما

بهره مندی کامپوزیت کاریزما از سیستم TCD-Matrix و آخرین تکنولوژی های ساخت نانوهیبرید باعث شده است تا این این کامپوزیت از نظر زیبایی و هندلینگ یکی از بهترین انواع کامپوزیت باشد. این ویژگی ها به معنی شرینکیج بسیار ناچیز، سطح صیقلی و صاف و درجه سختی و ماندگاری بالای این محصول است. علاوه بر آن، ساختار شیمیایی این کامپوزیت باعث به وجود آمدن ویژگی های منحصر بفرد دیگری نیز شده است که می توان آن ها را به صورت زیر خلاصه کرد:

  • پالیش پذیری بالا در حد مینای دندان به دلیل وجود ذرات فیلر بسیار ریز آن
  • چسبندگی بسیار ناچیز به قلم های کامپوزیت و سایر اینسترومنت ها
  • عدم تغییر حجم و ابعاد به مرور زمان
  • درصد فیلر بالای 64 درصد
  • مقاومت کششی و سطحی 169 مگاپاسکال
کامپوزیت کاریزما آلمانی

این ویژگی ها در کاریزما مزایایی فراتر از آن چه که می بینید در پی دارند. به طور مثال امکان ایجاد پوسیدگی ثانویه و یا حتی تغییر رنگ در این کامپوزیت تقریبا صفر است و می توان از ماندگاری آن اطمینان حداکثری را حاصل کرد.  

تطبیق پذیری بالا کامپوزیت کاریزما 

یکی از دلایل اصلی محبوبیت کامپوزیت کاریزما، شعار آن است؛ یک رنگ برای همه (All Shades in ONE)!

تطابق پذیری این کامپوزیت با انواع شیدهای رنگی مینای دندان از بزرگ ترین نقاط قوت آن است. این محصول با توانایی جذب موج های نوری ساطع شده از دندان به نزدیک ترین رنگ به مینای دندان در خواهد آمد و یک نتیجه عالی و زیبا را برای دندانپزشک و بیمار به عمل می آورد. برای درک بهتر نحوه کار کامپوزیت کولزر به ویدیو زیر توجه کنید. 

صرفه جویی در زمان با کاریزما

براساس آخرین تغییرات و فناوری به کار گرفته شده در کامپوزیت های لایت کیور دندانی، اغلب آن ها به زمانی بین 10 تا 30 ثانیه لایت کیورینگ نیاز دارند. کامپوزیت کاریزما دارای زمان کیورینگ بین 10 الی 20 ثانیه ای بوده و یکی از سریع ترین کامپوزیت های لایت کیور بازار ایران و جهان به حساب می آید. این موضوع نه تنها باعث تسریع فرایند ترمیم می شود بلکه دستگاه لایت کیور به مدت کمتری داخل دهان بیمار قرار گرفته و احساس ناراحتی و ناخوشایندی را در او ایجاد نخواهد کرد. بنابراین می توان گفت این خاصیت کاریزما در واقع یک تیر و و نشان است. 

قیمت کامپوزیت کاریزما

قیمت کامپوزیت کاریزما

برای این که بتوان قیمت و به صرفه بودن یک کامپوزیت دندانپزشکی را برآورد کرد باید نگاهی به کاربردهای آن انداخت. به طور مثال از کامپوزیت کاریزما کولزر می توان برای ترمیم مستقیم پوسیدگی های کلاس I الی V، ونیر کامپوزیتی، بستن دیاستم یا فاصله بین دندانی، اسپلینت کردن دندان ها و یا ترمیم پوسیدگی ها و ترک خوردگی های دندان استفاده کرد.

حال در نظر بگیرید یک کامپوزیت در بازار فقط جهت ترمیم های کلاس II استفاده می شود و صرفا می توان از آن در ترمیم های دندان های قدامی بهره برد اما قیمتی بسیار پایین تر از کاریزما داشته باشد. اکنون به نظر شما کدام یک از این کامپوزیت ها ارزش خرید خواهند داشت؟

از طرفی بسیاری از کامپوزیت های ارزان قیمت در بازار موجود هستند که میزان دور ریز زیادی دارند. این کامپوزیت ها تا حد زیادی به ابزار دندانپزشکی چسبیده و عملا بلا استفاده خواهند شد. بنابراین برای این که بتوان قیمت یک کامپوزیت دندانی را بهتر سبک و سنگین کرد، باید به نکات ریزی نیز توجه داشت. در زمان نگارش این مقاله قیمت کامپوزیت کاریزما کولزر بین 1 میلیون و 300 هزار تا 1 میلیون 500 هزار تومان در نوسان است و یکی از مقرون به صرفه ترین کامپوزیت های دندانپزشکی محسوب می شود. 

جمع بندی

در خرید کامپوزیت دندانپزشکی عوامل زیادی همچون نوع کامپوزیت، قیمت، شرینکیج آن، اندازه ذرات سازنده، شیدهای رنگی، قدرت باند و مقاومت سطحی و کششی و غیره بسیار مهم و موثرند. هرگز به طور قطع نمی توان گفت بهترین نوع کامپوزیت دندانپزشکی چیست اما با توجه به اطلاعات در دسترس می توان تشخیص داد که کدام یک از شرکت های تولید کننده، بهترین نوع کامپوزیت را تولید می کنند. در این مقاله یکی از پیشرفته ترین و بهترین شرکت های آلمانی تولید کامپوزیت، کولزر را بررسی کرده و کامپوزیت کاریزما دایموند را از جوانب مختلف مورد نقد قرار دادیم. شما عزیزان می توانید جهت اطلاع از آخرین قیمت این محصول و همچنین خرید سایر محصولات تولیدی برند کولزر از طریق وب سایت ما اقدام کرده و در صورت بروز هرگونه سوال، با کارشناسان مجرب ما در تماس باشید. 

برای مطالعه مقالات بیش تر و اطلاع از اخبار روز دنیای دندانپزشکی و پزشکی با آکادمی یونیت همراه شوید. 

 

آیا دندان ها دوباره رشد می کنند؟ آنچه در مورد سلول بنیادی نمی دانید

آیا دندان ها دوباره رشد می کنند؟ آنچه در مورد سلول بنیادی نمی دانید

وقتی پوست ما آسیب می بیند خودش را ترمیم می کند. استخوان اگر بشکند جوش می خورد و به حیاتش ادامه می دهد. اما این موضوع در مورد دندان کمی متفاوت است.

تفاوت K فایل و H فایل دندانپزشکی

تفاوت K فایل و H فایل دندانپزشکی

انتخاب و خرید درست فایل دستی دندانپزشکی همواره یکی از چالش های درمان کانال ریشه برای دندانپزشکان محسوب می شود بنابراین آشنایی با تفاوت های آن ها می تواند کمک بزرگی برای انتخاب صحیح آن ها و یک روت کانال موفق کند.

بررسی کامل اندوموتور یا سیستم روتاری دندانپزشکی

بررسی کامل اندوموتور یا سیستم روتاری دندانپزشکی

دستگاه روتاری دندانپزشکی یکی از مهم ترین تجهیزات موجود در مطب یک اندودنتیکس است و انتخاب نوع آن یکی از سخت ترین تصمیمات برای دندانپزشک خواهد بود. در این مقاله شما را با انواع سیستم های روتاری آشنا کرده و تفاوت های آن ها را بررسی کرده ایم.

گلاس آینومر؛ کاربرد، مزایا و معایب

گلاس آینومر؛ کاربرد، مزایا و معایب

گلاس آینومر یک ماده ترمیمی شفاف و بی رنگ مخصوص ترمیم دندان های کودکان و گاهی بزرگسالان است. سمان گلاس آینومر اغلب برای آسیب‌ های وسیع دندان کاربرد نداشته و در عوض برای ترمیم موقتی در سطح ریشه و در زیر خط لثه‌ ها انتخابی ایده‌آل خواهد بود

ابزار و تکنیک های روت کانال دندان

ابزار و تکنیک های روت کانال دندان

بهتر است بدانید که پوسیدگی حتی می تواند در زیر خط لثه نیز اتفاق بیفتد. اگر به این پوسیدگی ها هرچه سریع تر رسیدگی نشود، به کانال ریشه (Root Canal) رسیده و تنها راه باقی مانده برای درمان آن درمان روت کانال یا روت کانال تراپی خواهد بود.