تفاوت RVG و فسفرپلیت چیست؟ کدام بهتر است؟

یکی از سوالات پرتکرار در حوزه رادیولوژی و رادیوگرافی دندان تفاوت RVG و فسفرپلیت است. این دو دستگاه که هردو در دسته بندی تجهیزات رادیوگرافی قرار می گیرند، از نظر کاربرد تقریبا مانند هم هستند اما نمی توان از تفاوت هایشان صرف نظر کرد. در این مقاله قصد داریم تا با سیستم RVG و فسفرپلیت آشنا شده و به بررسی کامل تفاوت آن ها بپردازیم.

سنسور RVG چیست؟

RVG مخفف رادیوویزوگرافی  Radio VISO Graphy است که به عنوان جایگزین اشعه ایکس در دندانپزشکی استفاده می شود. این تکنیک تصویربرداری دندان نسبتا جدید است و  در این تکنیک برخلاف تکنیک ‌های عکس‌ برداری قبلی، احتیاج به فیلم رادیوگرافی، ظهور و ثبوت تصویر نداریم. سیستم تصویر برداری RVG که در دندانپزشکی ها استفاده می‌شود، دارای بالاترین وضوح تصویر است. سنسور RVG شامل یک حسگر، مانیتور و اجزای میکرو رایانه است.

RVG دندانپزشکی چیست

 

نحوه‌ کار با سنسور RVG در دندانپزشکی

این سنسور دارای دو بخش فعال و غیرفعال است و برای عکس گرفتن از سنسور فعال استفاده می ‌شود. نحوه کار به این‌ صورت است که بافت یا قسمت مربوطه در معرض اشعه X قرار می‌گیرد و نوری که منعکس شده توسط سنسور RVG ضبط می‌ شود. تصویر فورا پردازش شده و با استفاده از مبدل‌ های آنالوگ به دیجیتال، داده‌ ها به داده های دیجیتالی تبدیل می ‌شوند. این داده‌ های دیجیتالی به کامپیوتر ارسال شده و دندانپزشک فورا می‌ تواند اسکن را مشاهده کند، اتصال کابل سنسور در قسمت غیرفعال قرار دارد.

اگر سمت غیرفعال سنسور در معرض اشعه X قرار بگیرد، هیچ تصویری روی صفحه مورد نظر ظاهر نمی شود زیرا انتقال تصویر به رایانه به وسیله کابل USB صورت بگیرد و کابل به پشت کامپیوتر متصل شود. ژنراتور مورد استفاده اشعه ایکس باید بین 60 کیلو وات تا 70 کیلووات کار کند. بنابراین این سنسورها با ژنراتورهایی که با ولتاژ کم‌تر از 60 کیلووات کار می ‌کنند، سازگاری ندارد.

قیمت RVG دندانپزشکی

یکی از اصلی ترین نکاتی که در خرید RVG دندانپزشکی و یا هر تجهیزات دیگری در ذهن شما نقش خواهد بست، قیمت است. قیمت RVG دندانپزشکی به عوامل متفاوتی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توان به سایز سنسورها اشاره کرد. اما به طور کل در مقام مقایسه با سیستم های فسفرپلیت، RVG ها قیمت پایین تری دارند.

فسفرپلیت چیست؟

دستگاه فسفرپلیت یا PSP دندانپزشکی یکی از پرکاربردترین انواع سیستم های تصویربرداری دندان است. PSP یا صفحه ذخیره سازی فسفر، تصاویر دیجیتالی را ذخیره می کند که به راحتی برای به اشتراک گذاری در یک رایانه یا شبکه رایانه ای ادغام می شوند. صفحه PSP نسبت به سنسورهای دیجیتال انعطاف ناپذیر، کاربری ساده و آسان تری دارند. بزرگترین مزیت صفحات PSP نسبت به فیلم این است که می توان بارها و بارها با کمترین تخریب در تصویربرداری دندان از آن ها استفاده کرد.

فسفرپلیت وودپکر

چطور بهترین فسفرپلیت را برای خود انتخاب کنیم؟

برای انتخاب بهترین فسفرپلیت دندانپزشکی باید به سوالاتی مانند سرعت لود تصویر کدام اسکنر بالاتر است؟، خدمات پس از فروش کدام اسکنر بهتر است؟، امکانات نرم افزاری کدام اسکنر بهتر است؟ و کیفیت تصویر کدام فسفر پلیت بیشتر است؟ پاسخ دهید. فسفرپلیت های موجود در بازار ایران اکثرا کیفیت بالا، سرعت خوب و کیفیت تصویر عالی دارند و شما باید در آن ها به دنبال تشعشع کمتر باشید تا هم به خود و هم به بیمارتان آسیب کمتری وارد شود.

تفاوت فسفرپلیت و RVG چیست؟

در این مقاله در مورد ویژگی های به خصوص هریک از این دستگاه ها گفتیم و الآن نوبت به نتیجه گیری و پاسخ به سوال اصلی مقاله، یعنی تفاوت فسفرپلیت و RVG می رسد. این دو تجهیزات رادیولوژی دندان از زوایای مختلفی باهم تفاوت دارند. به طور مثال درست است که سنسورهای RVG قیمت پایین تری نسبت به سنسورهای فسفرپلیت دارند، اما فسفرپلیت از نظر هزینه اولیه برای خرید و همچنین هزینه های بعدی تعمیر و نگهداری بسیار به صرفه تر از RVG است و زمانی که خراب شود هزینه بسیار کمتری لازم است تا مثل روز اول تعمیر شوند و مجدد کار کنند ولی RVG اگر خراب شود باید هزینه زیادی خرج آن کنید.

از دیگر تفاوت های این دو، ضخامت سنسورهاست. ضخامت سنسورهای RVG حدودا به میزان 6 میلی متر بوده و ضخامت سنسورهای دستگاه فسفرپلیت کمتر از 0.5 میلی متر است. از این رو ضخامت سنسورهای RVG نسبت به فسفر پلیت بالاتر می باشد.

سنسور های RVG دارای سیم بوده که به گفته دندانپزشکان این سیم و ضخامت بالا و ریجید بودن سنسور باعث ناراحتی بیماران و همچنین پوزیشن دهی دشوارتر این سنسورها مخصوصا برای دندان های مولار می باشد. تفاوت دیگر این دو محصول در زمینه مساحت سطح اکتیو سنسور است. سنسور RVG دارای یک عدد قاب پلاستیکی می باشد که ملزومات الکتریکی و سنسور CMOS در آن قرار می گیرد. به همین دلیل 35 تا 40 درصد از مساحت سطحی که در معرض تابش اشعه X قرار دارد، سطح غیرفعال بوده و قابلیت ثبت عکس ندارد و حداکثر 70 درصد مساحت سنسور را سطح اکتیو تشکیل داده است. درمقابل سنسورهای فسفرپلیت دارای مساحت اکتیو 100 درصد بوده به این معنا که تمامی سطح سنسور فعال بوده و قابلیت ثبت عکس دارند. در شکل زیر سطح اکتیو هر یک ارائه داده شده است.

در نهایت هر دندانپزشک یا تکنسین دندانپزشکی که از هر دو فناوری تصویربرداری دندان استفاده کرده باشد، می داند هنگام ثبت تصاویر دندانپزشکی با استفاده از فسفر پلیت، اختلاف زمانی محسوسی وجود دارد و  زمان گرفتن PA اولیه (پری اپیکال) برای دندان های قدامی و خلفی، کمی بیشتر از PA های بعدی طول می کشد. اگر دندانپزشکی تعداد زیادی ایمپلنت، اندو و درمان دندان را انجام دهد، در این صورت خواهید دید که سنسور اشعه ایکس دیجیتال مناسب تر است و ارزش سرمایه گذاری اضافی را دارد. در حالی که فسفر پلیت به اندازه سیستم های سیم دار سریع و زیرک نیستند، اما عملکرد آنها به اندازه سیستم های پشتیبان و برای روزهای زیادی با حجم زیاد بیمار بسیار خوب است.

قیمت فسفرپلیت دندانپزشکی

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم جنبه های مهم و کاربردی دو دستگاه مهم و حیاتی در رادیولوژی دندان را بررسی کنیم. در نهایت تصمیم انتخاب بین این دستگاه ها به خود شما و میزان بودجه ای که در اختیار دارید باز می گردد و RVG و فسفرپلیت ها با توجه به میزان و نوع فعالیت شما می توانند کارآمد باشند. اگر دندانپزشکی هستید که اندو یا ایمپلنت های دندانی زیاد انجام می‌دهید، RVG مناسب‌تر است و ارزش سرمایه‌گذاری بیشتر را دارد. این در حالی است که اسکنرهای فسفرپلیت به اندازه سیستم‌های سیمی، سریع و چابک نیستند، اما به عنوان دستگاه پشتیبان و در زمانی که حجم بیماران زیاد است، بسیار خوب عمل می‌کنند.

امروزه از هر 10 دندانپزشک 4 نفر از آن ها از تصویربرداری دیجیتالی بجای رادیوگرافی معمولی استفاده می‌کنند. این فناوری جدید دندانپزشکی در رادیوگرافی دیجیتال، به زودی به ستون فقرات تشخیص مشکلات دندانی تبدیل خواهد شد. اگر هنوز از این فناوری استفاده نکرده‌اید، شروع به بررسی امکانات و مزایای آن کنید تا تفاوت را تجربه کنید!

چه قوانین و مقرراتی باید در آزمایشگاه ها رعایت شوند؟

چه قوانین و مقرراتی باید در آزمایشگاه ها رعایت شوند؟

رعایت قوانین و مقررات در آزمایشگاه بسیار ضروری است چون که آزمایشگاه ها همان طور که می توانند مکانی جذاب برای علاقه مندان شیمی باشد، به همان میزان محلی خطرناک و حتی گاهی همراه با آسیب های جبران ناپذیر جسمانی برای افراد حاضر در آن جا هم به حساب می آید.

کمپرسور هوا دندانپزشکی را بهتر بشناسید

کمپرسور هوا دندانپزشکی را بهتر بشناسید

کمپرسور دندانپزشکی یک دستگاه هواساز اویل فری یا بدون روغن می باشد که از آن جهت به چرخش در آوردن تمامی ابزار روتاری دندانپزشکی استفاده می شود. هرچه کیفیت کمپرسور بالاتر باشد، عملکرد یونیت دندانپزشکی نیز بهتر خواهد بود.

چطور برای بیمار نسخه الکترونیک بنویسیم؟

چطور برای بیمار نسخه الکترونیک بنویسیم؟

از سال 1393 سازمان تامین اجتماعی تغییر بزرگی به نام "نسخه الکترونیک" را در صنعت بیمه کشور ایجاد کرد که جایگزین مناسبی برای دفترچه های کاغذی بیمه شد.

ساخت مینای مصنوعی؛ تحولی عظیم در دندانپزشکی

ساخت مینای مصنوعی؛ تحولی عظیم در دندانپزشکی

دانشمندان اعلام کردند که توانسته اند به ساختاری محکم تر و پایدارتر از انامل طبیعی دندان دست پیدا کنند. دانشمندان از روش‌های تصویربرداری شیمیایی، الکترون گسیل میدانی و میکروسکوپ نیروی اتمی برای بررسی خواص این ماده جدید استفاده کردند.

راهنمای خرید اسید اچ دندانپزشکی و آشنایی با انواع آن

راهنمای خرید اسید اچ دندانپزشکی و آشنایی با انواع آن

اسید اچ در دندانپزشکی باعث افزایش سطح حفره، گیره کامپوزیت رزین ها و در نهایت باعث بهبود هماهنگی لبه ای ترمیم بوده و انتخاب و خرید صحیح آن می تواند تا حد بسیار زیادی در کیفیت ترمیم انجام شده موثر باشد. در این مطلب با بررسی ویژگی های مهم این اسید، شما را در خرید آن راهنمایی خواهیم کرد.