چطور برای بیمار نسخه الکترونیک بنویسیم؟

مدت هاست که دیگر نسخه های دستی بین پزشکان طرفدار ندارند و دیگر نوبت به استفاده از نسخه های الکترونیکی رسیده است. مسئله مهم این است که  از زمان روی کار آمدن نسخه های الکترونیکی در ایران، آموزش کافی در مورد نحوه استفاده از آن ها در اختیار پزشکان قرار داده نشده است. نسخه نویسی آنلاین یا همان الکترونیکی در سال 1394 و در استان یزد برای اولین بار امتحان شد. سپس به مرور این طرح در کل کشور آغاز شد. در ابتدا مردم نسبت به این کار نظر مثبتی نداشتند. ولی همانطور که می دانید تغییر همیشه با مخالفت همراه است. در حال حاضر نزدیک به سه سال است که مردم نسخه الکترونیکی را کاملا پذیرفته اند، دفترچه های بیمه را کنار گذاشته اند و تنها با در دست داشتن کد ملی خود به پزشک مراجعه می کنند. در این مقاله با آموزش قدم به قدم کار با نسخه های الکترونیکی با ما همراه باشید.  

دریافت نسخه الکترونیکی

مراحل نوشتن نسخه الکترونیکی 

ثبت نام پزشک در سایت تامین اجتماعی

در مرحله اول لازم است که وارد سایت تامین اجتماعی (ep.tamin.ir) شوید. در این صفحه طبق عکس زیر صفحه ای با سه گزینه باز می شود. اگر تازه وارد هستید و قصد ثبت نام دارید از گزینه ثبت نام پزشکان و اگر از قبل پروفایل ساخته اید از گزینه وسط استفاده کنید. 

ثبت نام در سایت تامین اجتماعی

ورود به پروفایل شخصی 

بعد از ورود، با صفحه اختصاصی خودتان روبرو خواهید شد که نامتان در کادر بالا سمت چپ صفحه نمایش داده شده است. برای ثبت کافی است تا روی گزینه "ثبت نسخه" در منوی سمت راست کلیک کنید. بعد از آن نیاز است تا کد ملی بیمار را وارد و بعد روی دکمه "دریافت اطلاعات بیمار" کلیک کنید. بعد از کلیک، تحت پوشش بودن یا نبودن بیمار مشخص می‌شود. در صورتی که بیمار تحت پوشش بود، می‌توانید به صورت آزاد، نسخه او را ثبت کنید.

ثبت نسخه

در این مرحله از طریق کادر سمت راست صفحه گزینه "ثبت نسخه جدید" را انتخاب کنید. در صفحه ای که باز می شود با وارد کردن کد ملی بیمار می توانید نسخه را بنویسید. اگر بخواهید می توانید از طریق فشردن کادر سبز رنگ، به اطلاعات دقیق بیمار دسترسی داشته باشید. 

ثبت نسخه الکترونیک در سایت

وارد کردن شماره همراه بیمار

نکته ای که در این قسمت وجود دارد این است که باید شماره موبایل ثبت شده بیمار در سامانه بیمه تامین اجتماعی را وارد کنید تا بتوانید به اطلاعات او دسترسی داشته باشید. پس از ثبت شماره همراه می توانید به سوابق دارویی بیمار دسترسی داشته باشید. فایده این کار این است که به طور مثال اگر او به دارویی حساسیت داشته باشد، در این قسمت مشخص می شود. مثلا برای دارویی مانند پنی سیلین دیگر نیازی به انجام تست حساسیت نخواهید داشت. اگر بیمار به دارویی حساسیت دارد و این دارو در این بخش درج نشده است، حتما آن را اضافه کنید. 

نوشتن نسخه جدید

در این بخش باید نوع نسخه را مشخص کنید. پنج نوع نسخه در سامانه تعریف شده است که شامل دارو، پاراکلینیک، ویزیت، ویزیت – خدمات و خدمات است. پس از آن در صورت نیاز و به صور اختیاری می توانید تشخیص اولیه خود از وضعیت بیمار را وارد کنید. سپس نوبت به انتخاب دارو می رسد. نام دارو را در کادر مشخص شده سرچ کنید (امکان جستجو بر اساس نام دارو، قسمتی از آن و یا کد دارو وجود دارد).

اگر برند خاصی از یک دارو را برای بیمار مناسب تر می دانید از قسمت انتخاب برند می توانید از میان آن ها، گزینه مدنظرتان را انتخاب کنید. در این قسمت از بخش ستاره دار می توانید داروهایی پیشنهادی را ببینید که در واقع داروهایی هستند که بیش ترین توصیه توسط سایر پزشکان را داشته اند. 

لیست داروهای نسخه الکترونیکی

تعیین زمان و تعداد مصرف دارو

حالا نوبت به تعیین تعداد و زمان مصرف دارو می رسد که به صورت پیش فرض در خود سایت وجود دارد و شما تنها با انتخاب یکی از آن ها باید این کار را انجام دهید. اگر جدا از پیش فرض های سایت، توصیه دیگری به بیمار داشتید باید آن را در کادر سفید پایین صفحه وارد کنید. 

نهایی کردن نسخه 

پس از اتمام انتخاب دارو، بر روی قسمت "درج نهایی دارو" کلیک کنید. اضافه شدن اسم دارو به لیست پایین صفحه نشان دهنده اضافه شدن آن به نسخه بیمار است. در صورتی که این نسخه از نسخ پرتکرار برای شما است، مانند نسخه سرماخوردگی، می توانید آن را با نوشتن شرحی کوتاه در بخش پرتکرارها ذخیره کنید. 

نسخه های پراستفاده در نسخه الکترونیکی

در این بخش کار نسخه نویسی تمام شده است. اگر خود بیمار به دلایل مختلف همچون ارائه نسخه به بیمه تکمیلی نیاز به نسخه چاپی آن داشته باشید، از قسمت "چاپ نسخه همین بیمار" می توانید آن را در اختیارش قرار دهید. اگر بیمار به نسخه جدیدی نیاز داشته باشد، بر روی گزینه نسخه برای بیمار جدید کلیک کنید و مراحل گفته شده را از اول طی کنید. 

اگر بیمار دانش آموز یا کارمند باشد، ممکن است به گواهی نیز نیاز داشته باشد. از همان قسمت چاپ نسخه، قسمت چاپ گواهی پزشک را انتخاب کنید. در این قسمت فیلدهای خواسته شده مانند علت بیماری و تعداد روزهای استراحت را ثبت کنید. به همین راحتی!

به طورکلی طراحی سایت پیچیده نیست و می توان راحت با آن آشنا شد. اما نیاز است که یک نوع نسخه دیگر که ممکن است کمی پیچیده به نظر بیاید را باهم بررسی کنیم که آن نسخه پاراکلینیک است. 

پاراکلینیک یعنی چه؟

خدمات پاراکلینیکی به خدماتی گفته می شود که برای تشخیص بیماری هایی که تشخیص آن ها از روی ظاهر بیمار ممکن نیست انجام می شوند. در بیمارستان چنین بررسی‌ هایی را انجام می‌ دهند بخش‌ های پاراکلینیک گفته می شود.

خدمات پاراکلینیکی شامل موار زیر هستند:

  • تزریقات، پانسمان، سرم تراپی، سونداژ، تعبیه لوله معده (NGT)
  •  انما، جراحی های جزیی، سوختگی و زخم بستر، ساکشن
  •  سونوگرافی (داپلر و …) رادیوگرافی (پرتابل)
  • نمونه گیری جهت آزمایش
  • درمان زخم بستر به روش نوین
  • نوار قلب
  • اسپیرومتری ( تست ریه )
  • هولتر (ای سی جی)
  • سونوگرافی و ماموگرافی
  • انواع اسکن و سی تی اسکن
  • انواع آندوسکوپی معده و روده و MRI

نسخه پاراکلینیک چیست؟

نسخه پاراکلینیک، نسخه ای است که پزشک جهت انجام یکی از موارد بالا برای بیمار تجویز می کند. همان طور که بالاتر گفتیم برای نوشتن نسخه لازم است که نوع نسخه را انتخاب کنید. در این بخش نوع نسخه را بر روی پاراکلینیک قرار دهید. 

دقیقا مانند بالا تنها با سرچ اسم کامل خدمات یا کد آن ها می توانید به قسمت مورد نظر خودتان دسترسی داشته باشید. 

آشنایی با برخی قسمت های نسخه الکترونیکی

  • لیست نسخه ها: گزینه لیست نسخ را از سمت راست صفحه انتخاب کنید. در این صفحه اطلاعات کلیه نسخ که توسط شمادر سامانه ثبت گردیده قابل مشاهده است. در این بخش امکان جستجو براساس کد ملی، بازه زمانی ثبت نسخه ها و نوع نسخه وجود دارد. پس از انتخاب نسخه های مورد نظر امکان چاپ نسخه ها در هر زمانی نیز فراهم می باشد.
  • تنظیمات: در سمت چپ بالای صفحه در صورت کلیک بر روی نام خود، تنظیمات کاربر قابل مشاهده است. 

  • خروج: در پایان کار با سامانه از دکمه خروج استفاده کرده و از پروفایل خارج می شویم. این کار خصوصا در زمانی که از یک سیستم اشتراکی استفاده می کنید، در پایان شیفت، ضررت دارد. 

کلام آخر

نسخه های الکتورنیکی سال هاست که جایگزین نسخه های معمولی در دفترچه های بیمه شده اند. این کار در ابتدا با مخالفت های زیادی رو به رو شد اما به مرور مشخص شد که هم برای بیمار، هم پزشک و هم اداره بیمه مفید فایده است. این کار هم خیال بیماران را از جهت جا گذاشتن یا گم کردن دفترچه بیمه راحت کرد، هم نسخه های پزشکان را معتبرتر و غیرقابل سواستفاده کرد. در این بین هزینه های چاپ و تولید دفترچه بیمه را از روی دوش سازمان تامین اجتماعی برداشت. در این مقاله تلاش کردیم تا شما را با نحوه کار با نسخه های الترونیکی آشنا کنیم. ممنون که با ما همراه بودید. برای مطالعه مقالات بیش تر حتما به آکادمی یونیت سر بزنید. 

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی چگونه است؟

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی چگونه است؟

استریل کردن با تمیز کردن یا ضدعفونی کردن تفاوت دارد ولی در نظر داشته باشید اینسترومنتی که تمیز نباشد هرگز نمیتواند استریل باشد. 

کامپوزیت آلمانی بخریم یا نه؟ معرفی کامپوزیت کاریزما دایموند

کامپوزیت آلمانی بخریم یا نه؟ معرفی کامپوزیت کاریزما دایموند

امروزه به دلیل تنوع بالا کامپوزیت ها ممکن است در خرید آن ها کمی دچار مشکل شوید. در این مقاله یکی از بهترین کامپوزیت های آلمانی موجود در بازار ایران یا کامپوزیت کاریزما دایموند برند کولزر را به طور کامل بررسی کرده و در نهایت به این سوال پاسخ خواهیم داد که کامپوزیت آلمانی بخریم یا نه؟

دستگاه سندبلاست دندانپزشکی را بهتر بشناسید

دستگاه سندبلاست دندانپزشکی را بهتر بشناسید

دستگاه سندبلاست دندانپزشکی یکی از تجهیزات جدیدالورود به حوزه دندانپزشکی با انواع و کاربردهای متنوعی است که پیش از خرید سندبلاستر بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشید.

بررسی انواع البسه بیمارستانی و پزشکی

بررسی انواع البسه بیمارستانی و پزشکی

لباس بیمارستانی از پرمصرف ترین وسایل بیمارستان است و شامل گان، لباس بیمار، گان جراحی،کلاه بیمار و ... می شود. در فضای بیمارستان افراد زیادی در موقعیت های شغلی مختلف از پزشک تا بخش پذیرش، مشغول به کار هستند که هر کدام لباس مخصوص به خود را دارند

مقایسه روش های مختلف بلیچینگ دندان

مقایسه روش های مختلف بلیچینگ دندان

زرد شدن دندان ها، یکی از مواردی است که می تواند باعث کاهش اعتماد به نفس در افراد شود. بلیچینگ (Bleaching) یا وایتنینگ (Whitening) دندان یکی از اعمال زیبایی دندانپزشکی بوده که امروزه از محبوبیت زیادی برخوردار است.