دستگاه سندبلاست دندانپزشکی را بهتر بشناسید

یکی از جدیدترین و تازه وارترین تجهیزات دندانپزشکی، دستگاه سندبلاست است. این دستگاه جدیدالورود ویژگی ها و مزایایی دارد که شاید بسیاری از افراد از آن بی خبر باشند. در این مقاله قصد داریم تا بیش تر با این دستگاه آشنا شویم و از کاربردهایی که می توانند برای ما داشته باشند مطلع شویم.

سندبلاست دندانپزشکی چیست؟

به طور خلاصه سندبلاست دندانپزشکی برای از بین رفتن پوسیدگی ها بهترین گزینه بوده که عملکرد فوق العاده ای هم دارد. عملکرد دستگاه سندبلاست سایش هوا بوده که به بافت دندان آسیبی وارد نمی کند. وقتی هوا با سرعت زیاد به دندان برخورد می کند تمام ضایعات را از روی آن برطرف می کند که در این صورت دندانپزشک می تواند با دید بهتری کار خود را انجام دهد. قدرت بالایی که این دستگاه دارد باعث شده تا کارهای درمانی روی دندان با سرعت بیشتری انجام شود. این روش بدون درد بوده به همین دلیل حتی برای کودکان هم قابل استفاده است.

سندبلاست دندانپزشکی چیست؟

در ابتدای معرفی دستگاه سندبلاست دندانپزشکی افراد زیادی به عملکرد ایمن آن شک داشتند و آن را دستگاهی خطرساز می دانستند. اما با گذشت زمان و آشنایی بیش تر با این دستگاه، سندبلاست دندانپزشکی به یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین تجهیزات دندانپزشکی تبدیل شد. در این مقاله به طور کامل در مورد نحوه کار این دستگاه، انواع آن و مزایای سندبلاستر دندانپزشکی صحبت خواهیم کرد.

نحوه کار سندبلاست با تکیه بر نیروی فشار هوا است که باعث شده تا عملکرد بسیار بهتری داشته باشد. میزان سایش ایجاد شده توسط سندبلاست بسیار بیشتر از سایشی است که تجهیزات سنتی ایجاد می‌کنند. به این ترتیب استفاده از دستگاه سندبلاست باعث کاهش جلسات درمانی بیماران می‌شود. همچنین استفاده از این دستگاه منجر به صرفه‌جویی در زمان و هزینه‌های بیماران می‌شود.

کاربرد سندبلاست دندانپزشکی

همانطور که گفته شد، دستگاه سندبلاستر به مرور زمان کاربرد و استفاده های زیادی در حوزه دندانپزشکی پیدا کرد. کاربرد اصلی دستگاه سندبلاست رفع پوسیدگی های دندان با استفاده از قدرت سایش است. علاوه بر آن از این دستگاه برای پالیش نهایی کامپوزیت و لمینت ها و یا حتی افزایش گیر (Gear) بین باندینگ و سطوح دندان نیز کاربرد دارد.

 اما این دستگاه در حوزه دندانسازی و لابراتواری نیز کاربردهای زیادی دارد. در دندانسازی می توان پس از ساخت کست های گچی از سند بلاستر جهت تراش و از بین بردن مواد اضافی روی کست استفاده کرد.

یکی دیگر از مهم ترین کاربرد سندبلاستر دندانپزشکی در زمینه کاشت ایمپلنت دندانی است. به وسیله سند بلاست، سطح ایمپلنت ها تا 400 برابر بزرگتر می شود و به این ترتیب، تماس ایمپلنت دندانی و استخوان بیشتر می شود. در نهایت تشکیل استخوان در خلل و فرج ایمپلنت ، باعث جوش خوردن هرچه بهتر و سریع تر ایمیپلنت به استخوان می شود.

طرز استفاده از دستگاه سندبلاست دندانپزشکی

همانطور که ملاحظه کردید، کاربردهای دستگاه سندبلاست دندانپزشکی فراتر از چیزی است که اکثر افراد تصور می کنند. اما این دستگاه انواع مختلفی نیز دارد.

انواع سند بلاستر دندانپزشکی

سندبلاست در سایز و مدل های مختلف به بازار عرضه می شود. برخی مدل ها به صورت نیمه اتوماتیک و برخی دیگر تمام اتوماتیک کار خود را انجام می دهند اما از نظر کارایی و به طور کلی دستگاه سندبلاستر به 2 دسته داخل دهانی و خارج دهانی تقسیم می شود.

تفاوت سندبلاست داخل دهانی و خارج دهانی

نوع سندبلاستر دندانپزشکی در کاربرد آن نیز تاثیر دارد. سندبلاسترهای داخل دهانی برای انجام کارهایی مانند رفع پوسیدگی، افزایش گیر ترمیم ها و ترمیم های ایمپلنت استفاده می شود. این دستگاه با استفاده از پودرهای مخصوص سندبلاست عملیات سایش را انجام می دهد.

سندبلاست خارج دهانی بیش تر در لابراتوارهای دندانسازی و جهت کار با کست های گچی یا به عبارتی هر آن چیزی که درون دهان قرار نگرفته است می باشد.

مزایای دستگاه سندبلاست دندانپزشکی

دستگاه سندبلاست قابل استفاده برای درمان و ترمیم ‌های داخل و خارج دهانی است. این دستگاه قدرت و عمکلرد فوق‌العاده خوبی دارد. اما چرا باید از سندبلاستر دندانپزشکی استفاده کنید؟

 استفاده از سندبلاست از اتلاف وقت شما جلوگیری می‌کند. می‌توان از این دستگاه برای مدت طولانی بدون افت کیفیت استفاده کرد. طراحی سندبلاست به صورتی است که هنگام استفاده از آن دچار خستگی نمی ‌شوید. از دیگر ویژگی‌های مهم سندبلاست، مقاومت آن در برابر رطوبت و حرارت بالا است و به همین دلیل هم نیازی نیست نگران زنگ ‌زدگی و پوسیدگی آن باشید. این دستگاه از قسمت ‌های مختلفی تشکیل شده و شما می‌توانید قدرت و سرعت آن را کاملا مطابق با نیاز خود کنترل کنید.

دستگاه سندبلاستر دندانپزشکی Dento-Prep برند Ronvig ساخت کشور دانمارک می باشد. در این دستگاه می توان از انواع پودرهای آلومینیوم و سیلیسیوم اکساید استفاده نمود تا با استفاده از روش ایرپالیشینگ اقدام به از بین بردن پوسیدگی های دندانی کند. سری این دستگاه با قابلیت چرخش 360 دره این امکان را برایتان فراهم می کند تا به تمامی نقاط دندان و دهان بیمار دسترسی داشته باشید. شما می توانید این دستگاه سندبلاست را از طریق همین لینک با بهترین قیمت و بالاترین کیفیت تهیه کرده و آن را در سریع ترین زمان ممکن تحویل بگیرید.

دستگاه‌ های سندبلاست بسته به مدل و شرکت سازنده مشخصات گوناگونی دارند. برخی از این دستگاه ‌ها تنها برای داخل دهان یا تنها برای استفاده در خارج از دهان مناسب هستند در حالی که برخی دیگر هم در داخل و هم در خارج دهان قابل استفاده هستند. در مورد مشخصات دستگاه سندبلاست این نکته را هم بدانید که برخی از آن‌ها مجهز به گیج فشار برای نمایش فشار لحظه‌ای هستند. گاهی ممکن است سندبلاست دارای یک رگولاتور برای تنظیم فشار نیز باشد. این دستگاه معمولا دارای دو نازل با زوایای مختلف است. برخی نازل‌ها دارای قابلیت چرخش 360 درجه نیز هستند. از دیگر بخش‌های دستگاه سندبلاست، مخزن پودر آن است که معمولا قابل اتوکلاو نیست.

ماندگاری و دوام بالای دستگاه سندبلاست از جمله دیگر مزایای این دستگاه است که باعث می‌شود کیفیت آن با گذشت زمان افت نکند.

سخن پایانی

تولیدکنندگان دستگاه سندبلاست در هنگام عرضه این محصول به بازار، اذعان داشتند که مزایای زیادی دارد! در این باره باید بگوییم که واقعا مزایای دستگاه سندبلاست بی‌شمار است. یکی از مهم‌ترین مزایای این دستگاه، بی‌خطربودن آن است. استفاده از سندبلاست هیچ خطری را برای بیمار و شما به همراه ندارد. همچنین استفاده از سندبلاست به جای مته دندانپزشکی، احتمال شکستگی دندان‌های کناری را به صفر می‌رساند. در دستگاه سندبلاست می‌توان از پودرهای مخصوصی استفاده کرد تا کارکرد آن را برای تمیزکردن دندان‌ها چندین برابر افزایش داد. وقتی از سندبلاست استفاده می‌کنید، دسترسی و دید بهتری نسبت به دندان‌های بیمار خود دارید و به این ترتیب می‌توانید به خوبی تمام حفره‌های داخلی و خارجی را پیدا کرده و آن‌ها را ترمیم کنید.

ممنون که با ما همراه بودید. برای مطالعه مقالات بیش تر و همچنین کسب اطلاعات بیش تر در مورد تجهیزات و ابزارآلات پزشکی، دندانپزشکی و آزمایشگاهی با آکادمی یونیت همراه باشید. 

 

معرفی انواع ظروف استیل پزشکی و جراحی

معرفی انواع ظروف استیل پزشکی و جراحی

یکی از اصلی ترین نیازهای هر اتاق عملی، ظروف آن هستند. این وسایل شاید آن قدر که به نظر می رسد اهمیت نداشته باشند اما حضور و انتخاب درست آن ها یکی از مهم ترین نکاتی است که هر پزشکی به آن آگاه است. 

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی را جدی بگیرید!

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی را جدی بگیرید!

استریل کردن یا استریلیزاسیون به این معنی است که نباید کوچک ترین میکروب، ویروس یا میکروارگانیسمی در محیط موردنظر وجود داشته باشد؛ بنابراین استریل کردن از این نظر با تمیزکردن یا ضدعفونی کردن تفاوت دارد ولی در نظر داشته باشید اینسترومنتی که تمیز نباشد هرگز نمی تواند استریل باشد.

چطور ترس و اضطراب بیماران را از بین ببریم؟

چطور ترس و اضطراب بیماران را از بین ببریم؟

اضطراب نوعی ترس است که اثر بسیار قوی و پایداری بر انسان دارد. اما اضطراب پیش از عمل جراحی نوع متفاوتی از ترس است که شما به عنوان پزشک می توانید آن را در بیمار کنترل کنید.

آرتیکولاسیون دندانپزشکی چیست؟

آرتیکولاسیون دندانپزشکی چیست؟

کاغذ کپی دندانپزشکی یا کاغذ آرتیکولاسیون یک وسیله تشخیصی برای شناسایی تماس های اکلوزال و توزیع فشارهای آن می باشد، بطوری که باعث نشانه گذاری مناطقی از سطح دو دندان فک بالا و پائین که باهم در تماس هستند، می گردد.

دستورالعمل نگهداری و بازرسی دستگاه اتوکلاو

دستورالعمل نگهداری و بازرسی دستگاه اتوکلاو

دستگاه اتوکلاو یکی از ضروری ترین تجهیزات دندانپزشکی و هر مرکز درمانی دیگری است. نگهداری از دستگاه اتوکلاو از دو جهت از اهمیت بالایی برخوردار است.