آیا دندان ها دوباره رشد می کنند؟ آنچه در مورد سلول بنیادی نمی دانید

سلول بنیادی، مادر تمام سلول‌ها است و توانایی تبدیل به تمام سلول‌های بدن را دارد. این سلول‌ ها توانایی خود نوسازی (Self Renewing) و تمایز (Differentiating) به انواع سلول‌ ها از جمله سلول‌ های خونی، قلبی، عصبی و غضروفی را دارند. هم چنین در بازسازی و ترمیم بافت‌های مختلف بدن بدنبال آسیب و جراحت موثر بوده و می‌توانند به درون بافت‌های آسیب دیده‌ای که بخش عمده سلول‌های آنها از بین رفته است، پیوند زده‌شوند و جایگزین سلول‌های آسیب دیده شده و به ترمیم و رفع نقص در آن بافت بپردازند.

نقش سلول های بنیادی در دندانپزشکی

وقتی پوست ما آسیب می بیند خودش را ترمیم می کند. استخوان اگر بشکند جوش می خورد و به حیاتش ادامه می دهد. اما این موضوع در مورد دندان کمی متفاوت است. از وقتی کودک بودیم دائما به ما یادآوری می شد که دندان های دائمی فقط همین یک بار رشد می کنند بنابراین باید مراقب آن ها باشیم. البته که امروزه دندانپزشکی ترمیمی قادر به ترمیم دندان شکسته و آسیب دیده است اما وقتی دندان آسیب جدی تری دیده باشد راه پیش رو کشیدن آن است. وقتی در مورد بی دندانی صحبت می کنیم، ذهن اکثر ما به 100 سال قبل بر میگردد و آن زمان را تصور می کند. اما بیایید تا حقیقتی را به شما بگوییم.

 حقیقت تلخ این است که هنوز هم آمار بالایی از بی دندانی و از دست دادن دندان وجود دارد. به جدول زیر دقت کنید.

آمار رسمی بی دندانی در آمریکا

در این جدول که توسط سازمان پیشگیری و درمان آمریکا (CDC) منتشر شده است، آمار بی دندانی در آمریکا در سنین مختلف و با توجه به نژاد افراد نشان داده شده است. طبق این آمار در سال 2015 افراد بین 80 تا 85 سال بالاترین میزان از دست دادن دندان (حدود 30 دندان) را در میان تمام افراد دارند. همچنین طبق آماری که سازمان جهانی بهداشت دهان (Dental Health Org) منتشر کرده است، از هر 4 نفر، 3 نفر (چیزی در حدود 74%) سابقه کشیدن دندان دارند. تا سال 2018، 7.5 درصد از افراد بالای 80 سال هیچ دندان طبیعی ای نداشتند. این آمار  در افراد بین 75 تا 80 سال به 4.4 درصد کاهش پیدا کرده است. به طور کلی تا سال 2019، 3 میلیون نفر از افراد بالای 74 سال، کشیدن دندان را تجربه کرده اند. سوالی که مطرح است این است که آیا سلول های بنیادی می توانند باعث رشد مجدد دندان نیز بشوند؟

رشد مجدد دندان با سلول های بنیادی

در این بخش قصد داریم به سوال بالا پاسخ دهیم. دانشمندان و محققان به تازگی از روشی به نام "ایمپلنت دندانی سلول های بنیادی" رونمایی کرده اند. این روش در واقع یک نوع روش ترمیمی برای کمک به رشد مجدد دندان از دست رفته است. همانطور که بالاتر گفتیم، سلول های بنیادی تنها یکی از انواع سلول های موجود در بدن انسان است که توانایی تبدیل شدن به سایر سلول ها را دارد که حالا به کمک بازیابی دندان آمده است. این تحقیقات در حال حاضر در مراحل اولیه به سر می برد اما تا به این جا بسیار موثر ظاهر شده است. 

این روش در حال حاضر در انگلستان و تحت نظر مجمع دندانپزشکی دانشگاه بولتون (Bolton University) در مرحله تست انسانی قرار دارد. امیدواریم به زودی اخبار خوب و امیدوارکننده ای در این خصوص بشنویم. 

منبع خبر: مقاله Regenerative Dentistry - Can You Really Regrow Your Teeth وب سایت رسمی دانشگاه بولتون بریتانیا (Bolton University) در تاریخ 14 آپریل 2022 

 

 

یونیت دندانپزشکی؛ اجزاء و دستورالعمل ها

یونیت دندانپزشکی؛ اجزاء و دستورالعمل ها

یونیت دندانپزشکی اصلی ترین و اساسی ترین وسیله در هر مطب یا کلینیک دندانپزشکی می باشد که ضروری ترین ابزار کار دندانپزشک به حساب می آید. بنابراین خرید و نگهداری از آن، قوانین و مقررات خاص خودش را دارد.

ساکشن دندانپزشکی؛ از نحوه استفاده تا نگهداری از آن

ساکشن دندانپزشکی؛ از نحوه استفاده تا نگهداری از آن

دستگاه ساکشن دندانپزشکی یکی از مهمترین تجهیزات لازم در یک مطب دندانپزشکی است و کاربرد اصلی آن کاهش و یا از بین بردن آلودگی بین بیمار و دندانپزشک از طریق موتور و سیستم آسپیراسیون است.

چشم شوی و دوش اضطراری آزمایشگاهی؛ انواع و استانداردها

چشم شوی و دوش اضطراری آزمایشگاهی؛ انواع و استانداردها

چشم شوی و دوش اضطراری یکی از اصلی ترین تجهیزات آزمایشگاهی به خصوص آزمایشگاه های مواد شیمیایی است که به منظور جلوگیری از خطرات ناشی از کار با مواد شیمیایی، مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع وارنیش و کاربرد آن را بهتر بشناسیم

انواع وارنیش و کاربرد آن را بهتر بشناسیم

وارنیش (Varnish) در زبان انگلیسی به معنی جلا دهنده، صیقلی کردن یا ظاهر خوب دادن به چیزی است. وارنیش ها به صورت مایع بر روی سطوح دندان گذاشته می شوند تا به صورت شیمیایی یا فیزیکی اثری روی دندان بگذارند. وارنیش در حقيقت همان فلورايد غليظ شده است.

همه چیز در مورد اتوکلاو و نکاتی برای خرید آن

همه چیز در مورد اتوکلاو و نکاتی برای خرید آن

اتوکلاو که از دو کلمه اتو (auto) به معنای خودکار و کلویس (clavis) به معنای کلید تشکیل شده است امروزه از اساسی ترین و مهم ترین وسایل مطب های دندانپزشکی هستند به شرطی که درست انتخاب و خریداری شوند. بیایید اول کمی با این دستگاه آشنا شویم.