بررسی کامل اندوموتور یا سیستم روتاری دندانپزشکی

سیستم‌ های روتاری تاثیرات شگرفی بر سرعت و کیفیت درمان ریشه در سال‌ها اخیر داشته ‌اند ولی واقعیت این است که این سیستم ‌ها در چارچوب اصول دانش اندودنتیکس قبلی بوده و چارچوب‌های این دانش را جابجا نکرده‌اند. معنی آن این است که اگر شما در اصول اندو ضعیف هستید، روتاری نه تنها به شما کمکی نخواهد کرد، بلکه مشکلات جدیدی هم برایتان تولید خواهد کرد. به طورکلی مزایای استفاده از سیستم های روتاری را می توانیم به موارد زیر محدود کنیم:

  • به کمک این دستگاه درمان ریشه ساده تر و  با کیفیت بسیار بیشتری انجام می شود و آزردگی کمتری برای بیمار به همراه خواهد داشت.
  • سرعت درمان بسیار بالاتر می رود  و حدودا زمانی نصف زمان درمان ریشه ی دستی را می طلبد.
  • امکان خطای حین درمان بسیار کاهش می یابد و پاکسازی کانال های ریشه به طور کامل انجام می شود.
  • درمان ریشه ی دندان هایی که درمان آن ها بسیار دشوار است مثلا ریشه های بسیار خمیده و یا دندان های افراد مسن که کانال های آن ها کلسیفیه است به کمک دستگاه روتاری خیلی بهتر انجام می شود. در حالی که درمان ریشه ی همین دندان ها به کمک سیستم دستی بسیار سخت تر انجام می شود و هم برای دندانپزشک بسیار خسته کننده است و هم بیمار آزرده خواهد شد.

بنابراین در صورتی که شما متخصص اندودنتیکس هستید و تمایل به ارتقا سطح کاری خود دارید، این مقاله برای شماست.

درمان کانال ریشه دندان

اندوموتور یا روتاری دندانپزشکی چیست؟

یکی از دستگاه هایی که در درمان ریشه به خصوص برای دندان هایی با ریشه های بسیار خمیده  و کلسیفیه بسیار موثر است دستگاه روتاری است. اندوموتور دندانپزشکی در واقع ابزاری برای تسهیل درمان ریشه دندان با استفاده از فایل های روتاری بوده که به شما امکان دسترسی راحت تر و سریع تر به انواع کانال های ریشه را خواهد داد.

با چه نوع سیستم روتاری کار خود را آغاز کنیم؟

یکی از رایج ترین سوالاتی که همواره متخصصان اندو را همراهی می کند، این است که دقیقا با کدام نوع سیستم روتاری یا اندوموتوری باید کار خود را آغاز کنند. سیستم های روتاری موجود در بازار از تنوع بسیار زیادی برخوردارند؛ به طوری که گزینش آن ها گذشته از کارآیی هایی که دارند در بسیاری از موارد به دلیل هم سطح بودن کیفیت و نزدیک بودن بازه قیمتی جنبه‌ی سلیقه‌ای و شخصی پیدا می کند. اصولاً برای استفاده از فایل روتاری، به موتور اندو احتیاجی ندارید و می توانید به وسیله یک هندپیس کم سرعت ویژه سیستم روتاری یا همان سر آنگل کار خود را انجام دهید. اما در صورتی که نیاز به دستگاه های پیشرفته تری دارید، تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

انواع روتاری دندانپزشکی

موتورهای روتاری یا آنگل های روتاری؟

وقتی از سیستم‌های روتاری استفاده می‌کنید، این انتخاب پیش می‌آید که فایل‌های روتاری را روی چه چیزی استفاده کنید. با هندپیس‌ها (به طور مصطلح آنگل روتاری متصل شونده به ایرموتور) یا موتورهای الکتریکی روتاری اندو (اندوموتورها).

 هندپیس‌های اندو با سرعت پایین متصل شونده به ایرموتور یا همان آنگل های روتاری، سرعت پایین تری نسبت به سرآنگل ‌های معمولی دارند. این آنگل ها انواع ناخنکی و دکمه ‌ای دارند و به اندوموتورهای الکتریکی هم هندپیس متصل می ‌شود که اصطلاحاً به آن Low-Speed Handpiece روتاری می‌گویند ولی تورک کاهنده آن متفاوت از انواع متصل شونده به ایرموتور است.

از نظر تکنیکی یا عملکردی تفاوتی بین استفاده از این دو در نتایج درمان شما وجود ندارد. در کشور امریکا هم خیلی از دندانپزشکان از آنگل‌های روتاری متصل شونده به ایرموتور به جای اندوموتور ها استفاده می‌کنند؛ اما چند نکته و تفاوت ظریف بین استفاده از این دو وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

تفاوت آنگل روتاری و اندوموتور دندانپزشکی چیست؟

استفاده از اندو موتورها راحت‌تر است و زودتر در آن مهارت پیدا می‌کنید و کمتر نگران شکستن فایل هستید. این دستگاه‌ ها اغلب برای سیستم ‌های فایل‌ های مختلف قابل تنظیم هستند و سرعت و گشتاور قابل تنظیم دارند.

آنگل ها با توجه به فشار کمپرسور شما ممکن است عملکرد متفاوتی نشان ‌دهند و همچنین سرعت و گشتاور آن‌ ها ثابت است. نوع معمول این هندپیس‌ها، سرآنگل‌های روتاری 1:64 ولی برای بعضی فایل‌ها که نیاز به سرعت بالاتری برای استفاده دارند باید از سرآنگل های 1:32 استفاده کنید.

تفاوت بعدی این دو دستگاه این است که آنگل های روتاری مانند سرآنگل ‌های معمولی (هندپیس‌های با دور پایین) و توربین‌ها (هندپیس‌های با دور بالا) نیاز به روغنکاری و نگهداری داشته و از اصابت سر آن ‌ها به زمین باید پیشگیری شود و نیاز به سرویس دوره ای دارند.

به عنوان یک مورد دیگر می توان به میزان نویز تولیدی این دستگاه ها پرداخت. صدای اندوموتورها کمتر است و حین کار با آن ‌ها آرامش بیشتری دارید. بیشتر اندوموتورها از فناوری AutoReverse بهره می‌ برند؛ یعنی زمانی که گشتاور از میزان استاندارد بیشتر شد، در جهت معکوس برگشت می‌کنند که احتمال شکستن فایل را کم می‌کند. ولی به این معنی نیست که با کسب تجربه در استفاده از هندپیس ‌های متصل شونده به ایرموتور که فاقد اتوریورس هستند، قرار است بیش تر با فایل های شکسته دست و پنجه نرم کنید.

یکی دیگر از نکات بسیار مهم این است که اندوموتورها گران تر هستند و نگهداری پر هزینه تری نیز دارند حتی و ممکن است قطعات دستگاه و هندپیس دستگاه با توجه به اختصاصی بودن به راحتی قابل تعمیر نباشد. از این رو گارانتی و پشتیبانی دستگاه اهمیت زیادی دارد. ولی آنگل های روتاری در تعمیرات صرفاً از چارچوب تعویض کارتریج و بلبرینگ تبعیت می‌کنند و کم خرج تر هستند.

بنابراین تا به این جا می توانیم تمام ویژگی های اندوموتورها را به صورت زیر خلاصه کنیم:

  •  استفاده از اندوموتورها یک فرآیند آسان است و زودتر به مهارت مورد نیاز برای کار با آن دست پیدا می کنید.
  •  حتی در زمانی که به مهارت صددرصدی در استفاده از اندوموتور نرسیده اید، احتمال شکستگی فایل ها کم است.
  •  اندوموتورها برای سیستم‌ های فایل های گوناگون قابل تنظیم هستند.
  • دارای سرعت و گشتاور قابل تنظیم می باشند.
  •  هندپیس های اندوموتورهای برقی نیاز به روغن کاری و نگهداری دقیق دارند.
  • صدای اندوموتور کم است و در حین کار با آنها از آرامش بیشتری برخوردار اید
  • بیشتر اندوموتورها از فناوری اتو ریورس (Auto Reverse) برخوردارند. بدین ترتیب که وقتی گشتاور از میزان استاندارد تجاوز کند، در جهت عکس برگشت می‌کند و احتمال شکسته شدن فایل را کاهش می‌دهد.
  • اندوموتورها در مقایسه با ایرموتورها از قیمت بالاتری برخوردارند و نگهداری پر هزینه‌ای به همراه دارند و ممکن است قطعات دستگاه و هندپیس آن با توجه به اختصاصی بودن به راحتی قابل تعمیر نباشد.

استفاده از دستگاه روتاری دندانپزشکی برای همه‌ ی دندانپزشکان خصوصا متخصصین اندودنتیکس ضروری و حیاتی است. اما قبل از انتخاب بهترین دستگاه، باید بدانید که اجزای دستگاه روتاری کدام است و چه نوع دستگاهی برای کار شما ضروری است. در این مقاله سعی کردیم تا انواع دستگاه های روتاری را بررسی کرده و مزایا و معایب هریک را بیان کنیم. موضوع پایانی که باید هنگام انتخاب حتما باید در نظر داشته باشید، گارانتی و خدمات پس از فروشی است که تولیدکننده دستگاه، خصوصا اندوموتورها ارائه می دهند. زیرا آخرین چیزی که به عنوان متخصص اندو به آن نیاز دارید، از کار افتادن موتور روتاری مطبتان خواهد بود. ممنون که تا انتهای مقاله با ما همراه بودید. برای مطالعه بیش تر و اشنایی با سایر تجهیزات مطب دندانپزشکی حتما به آکادمی یونیت سر بزنید. 

بهترین سمان رزینی دوال کیور چینی کدام است؟ معرفی سمان برند Huge

بهترین سمان رزینی دوال کیور چینی کدام است؟ معرفی سمان برند Huge

سمان رزینی دوال کیور دندانپزشکی برند هیوج تولید چین بوده که یکی از بهترین و با کیفیت ترین سمان رزینی های موجود در بازار ایران می باشد. این سمان رزینی دارای قیمت عالی، مقاومت و پایداری بالا و باندینگ بی نظیری است که توجه دندانپزشکان را به خود جلب کرده است.

بررسی سمان دندانپزشکی و انواع آن

بررسی سمان دندانپزشکی و انواع آن

یکی از پرکاربرد ترین و مهم ترین مواد دندانپزشکی، انواع سمان دندانپزشکی است. سمان به مایع غلیظی گفته می شود که پس از قرار گرفتن بر روی سطحی در دندان به حالت جامد و شکننده تغییر شکل می دهد. 

اصول نگهداری هندپیس دندانپزشکی

اصول نگهداری هندپیس دندانپزشکی

هندپیس دندانپزشکی مانند هر ابزار و تجهیزات دیگری در مطب برای داشتن بالاترین کارایی نیاز به رعایت نکات به خصوصی دارد که در این مقاله به بررسی آن ها پرداخته ایم.

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی چگونه است؟

استریل ابزار پزشکی و دندانپزشکی چگونه است؟

استریل کردن با تمیز کردن یا ضدعفونی کردن تفاوت دارد ولی در نظر داشته باشید اینسترومنتی که تمیز نباشد هرگز نمیتواند استریل باشد. 

راهنمای جامع خرید اتوکلاو

راهنمای جامع خرید اتوکلاو

خرید اتوکلاو یا دستگاه استریل بخار به دلیل قیمت بالا، حساسیت کاری آن و همچنین عدم شناخت مشتریان از این دستگاه همواره با چالش هایی رو به رو است. در این مقاله به توضیح کوتاهی در مورد دستگاه اتوکلاو و راهنمای خرید آن خواهیم پرداخت .