تا به امروز قرص هایمان را اشتباه می خوردیم

وقتی قرصی را می خوریم، یک سفر طولانی و پرپیچ و خم در روده و معده را آغاز می کند تا به گردش خون ما برسد. این اتفاق در نهایت میفتد اما آیا وضعیت بدن ما در هنگام خوردن قرص تاثیری در این روند دارد؟ دانشمندان به این سوال پاسخ داده اند.شبیه سازی های محققان از وضعیت بدن انسان نشان می دهد که بهترین حالت برای خوردن قرص برخلاف تصور همگی صاف نشستن نیست؛ بلکه تکیه دادن به سمت راست بدن است. 

پژوهشگران دانشگاه جانز هاپکینز (Johns Hopkins University) اقدام به مطالعه و بررسی نحوه حل شدن قرص ها در معده و آزاد شدن آن در قسمت فوقانی روده کردند و سعی کردند این موقعیت را شبیه سازی کنند. همه ما می دانیم که جذب داروهای تزریقی نسبت به داروهای خوراکی چندین برابر سریع تر است. اما دانشمندان در این تحقیقات به دنبال این بودند که آیا وضعیت بدن می تواند در سرعت جذب داروهای خوراکی تاثیر داشته باشد یا خیر. 

رجت میتال (Rajat Mittal)، دانشمند علوم کامپیوتر دانشکده هاپکینز که عضوی از این تحقیقات بود، با عده ای از همکارانش با استفاده از مدل کامپیوتری از معده که براساس اسکن های با وضوح بالا از بدن مردی 34 ساله ایجاد شده بود، 4 وضعیت مختلف بدن را در هنگام خوردن قرص بررسی کردند. پژوهشگران نام این مدل را StomachSim گذاشتند و شروع به بررسی و مشاهده مایع و بیومکانیک قرصی را که در مجرای گوارش حرکت می کرد و سرعت خروج آن کردند. 

طبق نتایج به دست آمده از این شبیه سازی، زمانی که به پهلوی راست تکیه دهیم و قرص بخوریم، آن را به عمیق ترین قسمت معده هدایت می کنیم. در این حالت سرعت جذب قرص در معده دو برابر حالت نشسته معمولی یا خوابیده است. نکته جالب توجه این است که اگر هنگام قرص خوردن به پهلوی چپ دراز بکشیم، سرعت جذب قرص را پنج برابر کم تر از حالت معمولی می کنیم. این گروه از محققان پس از به دست آوردن این نتایج کمی فراتر رفتند و شروع به شبیه سازی بدن فردی کردند که دچار فلج معده (گاستروپارزی) باشد. آن ها دریافتند که کوچک ترین تغییری در قدرت هضم معده منجر به تفاوت های چشم گیری در سرعت هضم و رسیدن قرص به جریان خون دارد.

بهترین روش قرص خوردن

این نکته که بعد از عبور قرص از معده و وارد شدن به جریان خون اتفاقات زیادی ممکن است برای آن بیفتد که در میزان تاثیرگذاری آن تغییری ایجاد کند زا نباید فراموش کرد. بنابراین درست است که وضعیت بدن تاثیر قابل توجهی بر سرعت جذب داروهای خوراکی در بدن دارد، اما تمام ماجرا نیست و عوامل دیگری مانند ژنتیک و گاز یا غذای موجود در معده می توانند موثر باشند. شاید هیچکدام از ما قبلا هرگز به این مسئله فکر نمی کردیم که قرص خوردن را درست انجام می دهیم یا اشتباه اما حالا قطعا هربار به آن فکر خواهیم کرد. 

منبع خبر: مجله PhysicOfFluids در تاریخ 9 آگوست 2022

الواتور یا بالابر دندانپزشکی چیست؟

الواتور یا بالابر دندانپزشکی چیست؟

الواتور ها یکی از اینسترومنت های لازم و حساس در دندان پزشکی هستند. این ابزار برای اهدافی مانند کمک به بیرون کشیدن دندان یا ریشه استفاده می شوند.

بررسی انواع البسه بیمارستانی و پزشکی

بررسی انواع البسه بیمارستانی و پزشکی

لباس بیمارستانی از پرمصرف ترین وسایل بیمارستان است و شامل گان، لباس بیمار، گان جراحی،کلاه بیمار و ... می شود. در فضای بیمارستان افراد زیادی در موقعیت های شغلی مختلف از پزشک تا بخش پذیرش، مشغول به کار هستند که هر کدام لباس مخصوص به خود را دارند

3 کاربرد آرسی پرپ دندانپزشکی که نمی دانید

3 کاربرد آرسی پرپ دندانپزشکی که نمی دانید

آرسی پرپ دندانپزشکی ماده ای ضروری در فرایند روت کانال تراپی و تشکیل شده از گلیکول، اوره پراکساید و Edta بوده که در درمان های اندودنتیک کاربردهایی فراتر از ضدعفونی کانال ریشه دارد.

آشنایی با اینسترومنت دندانپزشکی

آشنایی با اینسترومنت دندانپزشکی

به تمام ابزاری که دندان‌پزشک و تیم او برای معاینه، ترمیم، عصب‌کشی و به‌طورکلی امور مربوط به جراحی دندان، لثه و فک بیمار استفاده می‌کنند، اینسترومنت گفته می‌شود.

9 تکنولوژی که دندانپزشکی را دگرگون می کنند

9 تکنولوژی که دندانپزشکی را دگرگون می کنند

دندانپزشکی قرار است در سال جاری دست خوش تغییرات اساسی شود. اکنون نگاهی به 8 مورد از فناوری‌های مربوط به ‌دهان و دندان و دندانپزشکی در سال ۲۰۲۲ می‌اندازیم.