اباتمنت ایمپلنت چیست؟ بررسی انواع، نحوه اتصال و کاربرد

امروزه جراحی ها و عمل های ایمپلنت به جهت از دست رفتن و خرابی بیشتر دندان ها در میان عموم مردم به نسبت قبل بیشتر مورد توجه قرار گرفته است و تعداد بیمارانی که برای کاشت دندان نزد متخصصان ایمپلنت مراجعه می کنند، روز به روز در حال افزایش است. ایمپلنت در واقع جایگزین دندان از دست رفته و آسیب دیده بوده و به کاشت دندان معروف است. 

ایمپلنت دندان از 3 بخش اصلی تشکیل شده است:

  • پایه ایمپلنت دندان یا فیکسچر (Fixure) که در داخل سوراخی در استخوان فک قرار می گیرد.
  • اباتمنت (Abutment) که پس از بهبود بافت استخوانی روی فیکسچر پیچ شده و تاج دندان را نگه ‌می دارد.
  • تاج مصنوعی دندان که ممکن است روکش، بریج یا دندان مصنوعی باشد و کار جویدن را انجام می ‌دهد.

ایمپلنت دندانی

در این مقاله قصد داریم انواع اباتمنت های ایمپلنت را بررسی کرده و مزایا و معایب آن ها را به طور کامل مورد بحث قرار دهیم.

اباتمنت دندان چیست؟

برای کاشت دندان یا انجام فرایند ایمپلنت، جهت نصب کرون، بریج و یا حتی دندان مصنوعی نیاز به واسطه ای بین تاج و فیکسچر داریم که این واسطه را اباتمنت می نامیم. اباتمنت ها یکی از مهم ترین بخش های ایمپلنت بوده و انتخاب صحیح و درست آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد. در این بخش با انواع اباتمنت های دندانپزشکی آشنا خواهیم شد.

اباتمنت دندان چیست

انواع اباتمنت ایمپلنت

اباتمنت ها را می توان از جنبه های مهمی مانند نحوه اتصال، روش ساخت، جنس و ... دسته بندی کرد. در این بخش اباتمنت ها را به صورت زیر دسته بندی می کنیم:

انواع اباتمنت دندان از نظر نحوه اتصال

بعد از انجام جراحی ایمپلنت در استخوان فک، نیاز به یک وقفه 2 الی 6 ماهه است تا ایمپلنت و استخوان با هم سازگار شوند و اصطلاحا جوش خوردگی اتفاق بیفتد. بعد از طی این زمان، اباتمنت ایمپلنت با یکی از روش‌ های زیر متصل می ‌شود:

  • اباتمنت پیچ شونده: گاهی در خلال پروتزهایی که به عنوان کرون، بریج و ... بر روی اباتمنت قرار می گیرند، سوراخ های تعبیه شده است. به این نحوه اتصال، اباتمنت پیچ شونده می گوییم.

  • اباتمنت سمان شونده: اگر سطح زیرین پروتز و همچنین سطح رویی اباتمنت صاف باشد، باید با استفاده از سمان های دندانپزشکی، اتصال را بین آن ها ایجاد کرد که به این نوع اتصال، اباتمنت سمان شونده گفته می شود.

  • اتصال اوردنچری: برای یک دست دندان کامل و یا پارسیل محکم شده با ایمپلنت، از اتصالات اوردنچری استفاده می شود. این نحوه اتصالات مانند دکمه ‌های فشاری هستند که با مختصر فشاری جا رفته و یا جدا می ‌شوند

انواع اباتمنت دندان از نظر روش ساخت

یکی از دسته بندی ‌های محبوب اباتمنت دندان، دسته بندی آن‌ها بر اساس روش ساخت است که شامل موارد زیر می شود:

  • کاستوم اباتمنت: اباتمنت ایمپلنت سفارشی همان­طور که از نام آن مشخص است، کاملا اختصاصی برای بیمار در لابراتوار ساخته می‌­شود. برای ساخت کاستوم اباتمنت دندانپزشک، ایمپلنت یا قالب فیکسچرلول را با کمک ایمپرشن کوپینگ می‌­سازد. لازم به ذکر است که ایمپرشن کوپینگ بخشی است که به ایمپلنت دندان متصل شده، و عملیات قالب گیری روی آن انجام می­‌شود. کاربرد اصلی ایمپرشن کوپینگ تعیین مکان روکش دندان است. دندانپزشک ترمیمی موقعیت ایمپلنت و شکل لثه را قالب­‌گیری کرده و بر اساس آن، لابراتوار یک کاستوم اباتمنت تولید می کند که مانند دندانی طبیعی از بافت لثه پشتیبانی خواهد کرد.
  • اباتمنت پیش ساخته: اباتمنت پیش ساخته یا استوک توسط تولیدکنندگان به صورت حرفه‌ ای تولید می‌ شوند. برخلاف کاستوم اباتمنت و ایمپرشن کوپینگ، اباتمنت ایمپلنت پیش ‌ساخته توسط سازندگان با تکنولوژی پیشرفته ساخته و مستقیما توسط قالب فیکسچرلول انتخاب می ‌شوند. اباتمنت های پیش ‌ساخته از کاستوم اباتمنت ارزان ‌تر هستند؛ استفاده از آن‌ها آسان است؛ و زمان کمتری برای کاشت دندان صرف می ‌شود.

انواع اباتمنت از نظر جنس سازنده

اباتمنت دندان از هر نوعی که باشد معمولا از جنس هایی مانند تیتانیوم، فولاد ضد زنگ جراحی، طلا و اخیرا زیرکونیوم ساخته می شود. اما دو مورد از پرطرفدارترین جنس اباتمنت ایمپلنت، اباتمنت های تیتانیومی و اباتمنت های زیرکنیومی هستند.

  • اباتمنت تیتانیومی: تیتانیوم به علت خواص منحصر به فرد آلیاژهای خود به‌ طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد. آن ها قدرت و زیست سازگاری خیلی بالایی دارند، و می‌توانند در هر نوع بازسازی پروتزی مورد استقاده قرار بگیرند.

  • اباتمنت زیرکونیومی: زمانی که بازسازی زیرکونیومی یا سرامیکی انجام شد، اباتمنت‌ های زیرکونیومی ایمپلنت‌ها، گزینه بسیار مناسبی هستند. با استفاده از این اباتمنت ها، مشکل افتادن سایه فلزی اباتمنت های فلزی در زیر روکش ایمپلنت برطرف شده و یک ایمپلنت بسیار زیبا و طبیعی خواهید داشت.

اباتمنت زاویه دار

یکی از انواع اباتمنت که نامش زیاد به گوش می خورد و نمی توان به طور قطع آن را در دسته بندی به خصوصی قرار داد، اباتمنت زاویه دار است. همیشه در درمان های ایمپلنت و پروتز گذاری از اباتمنت های مستقیم استفاده شده که نسبت به تاج روی خود زاویه 90 درجه دارند. اما گاهی لازم است تا اباتمنت و تاج نسبت به هم زاویه به خصوصی داشته باشند. در این موارد از اباتمنت های زاویه دار استفاده می شود. 

اباتمنت زاویه دار

کاربرد اباتمنت زاویه دار چست؟

اباتمنت زاویه دار مزایای زیادی در ایمپلنت گذاری دارد. اباتمنت زاویه دار برای بیماران دارای شرایط بدنی مختلف که پیوند استخوان برای آن ها ممکن نیست، گزینه‌ی مناسبی است. اباتمنت های زاویه دار دارای نتایج بالینی بهتر همراه با کارکرد عالی در کوتاه مدت و همچنین دراز مدت بوده و فرایند ترمیم دندان را به مراتب ساده تر می کنند. این اباتمنت ها به دلیل عدم نیاز به انجام جراحی فک و قابلیت استفاده بر روی حجم کم استخوان، هزینه های ایمپلنت و مدت زمان جراحی را به طرز چشمگیری کاهش می دهند.

پس از آشنایی کامل با انواع اباتمنت و بررسی تفاوت های کاری آن ها می توانیم به سراغ یک موضوع بسیار مهم دیگر در هنگام خرید اباتمنت ایمپلنت برویم.

قیمت اباتمنت

قیمت اباتمنت باتوجه به نوع آن متغیر است. قیمت اباتمنت سفارشی بالاست و در مواقعی که اصلاحات پروتزی با استفاده از ایمپلنت ‌های استاندارد امکان پذیر نیست، از آن‌ها استفاده می‌ شود. اما همانطور که گفتیم، قیمت اباتمنت در ایمپلنت پیش‌ ساخته پایین تر از کاستوم اباتمنت است. از طرف دیگر، جنس اباتمنت می تواند در قیمت آن تاثیر زیادی بگذارد. تیتانیوم امروزه یکی از گران قیمت ترین فلزهای به کار گرفته شده در تجهیزات دندانپزشکی است. بنابراین اباتمنت هایی با جنس تیتانیوم، قیمت بالاتری نسبت به سایر انواع آن ها دارند.

به طور کلی شما عزیزان می توانید برای اطلاع از آخرین قیمت های اباتمنت های ایمپلنت و خرید آن ها از طریق وب سایت یونیت اقدام کرده و در صورت بروز هرگونه سوال، از طریق راه های ارتباطی زیر با کارشناسان مجرب ما در ارتباط باشید.

ممنون که با ما همراه بودید. جهت مطالعه مقالات بیش تر به آکادمی یونیت سر بزنید.

دستگاه سندبلاست دندانپزشکی را بهتر بشناسید

دستگاه سندبلاست دندانپزشکی را بهتر بشناسید

دستگاه سندبلاست دندانپزشکی یکی از تجهیزات جدیدالورود به حوزه دندانپزشکی با انواع و کاربردهای متنوعی است که پیش از خرید سندبلاستر بهتر است با آن ها آشنایی داشته باشید.

کورت دندانپزشکی چیست و انواع آن کدامند؟

کورت دندانپزشکی چیست و انواع آن کدامند؟

جراحی دبریدمان تکنیک جدیدی نیست و سالیان سال است که با ابزار مختلفی انجام می شود. در دندانپزشکی این فرآیند که برای برداشتن یا بریدن بافت لثه و زیر دندان است توسط کورت صورت می گیرد.

الواتور یا بالابر دندانپزشکی چیست؟

الواتور یا بالابر دندانپزشکی چیست؟

الواتور ها یکی از اینسترومنت های لازم و حساس در دندان پزشکی هستند. این ابزار برای اهدافی مانند کمک به بیرون کشیدن دندان یا ریشه استفاده می شوند.

تفاوت K فایل و H فایل دندانپزشکی

تفاوت K فایل و H فایل دندانپزشکی

انتخاب و خرید درست فایل دستی دندانپزشکی همواره یکی از چالش های درمان کانال ریشه برای دندانپزشکان محسوب می شود بنابراین آشنایی با تفاوت های آن ها می تواند کمک بزرگی برای انتخاب صحیح آن ها و یک روت کانال موفق کند.

چه قوانین و مقرراتی باید در آزمایشگاه ها رعایت شوند؟

چه قوانین و مقرراتی باید در آزمایشگاه ها رعایت شوند؟

رعایت قوانین و مقررات در آزمایشگاه بسیار ضروری است چون که آزمایشگاه ها همان طور که می توانند مکانی جذاب برای علاقه مندان شیمی باشد، به همان میزان محلی خطرناک و حتی گاهی همراه با آسیب های جبران ناپذیر جسمانی برای افراد حاضر در آن جا هم به حساب می آید.